معاون وزیر صنعت:

زنجیره تولید بخش فولاد توازن ندارد/مصرف فولاد یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها

رییس سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران گفت: می بایست به تصمیم گیری های مربوط حوزه فولاد سرعت داده شود تا ثبات نسبی در تولید و بازار آن فراهم شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا؛ مهدی کرباسیان در نشست مشترک با انجمن و تولید وصادر کنندگان صنایع فولاد کشور با بیان این مطلب، افزود: تصمیم گیری های ما در خصوص واردات و صادرات برخلاف سایر کشورها نظیر چین و ترکیه زمان بر، بروکراسی پیچده و پروسه طولانی تا مرحله تصویب را طی می کند.

معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت در ادامه گفت: دستیابی به اهداف مزبور با شرایط فعلی معادن سنگ آهن امکان پذیر نیست و براین اساس فعالیت اکتشافی بر روی 200 هزار کیلومتر از اراضی شرق کشور از دی ماه 1392 با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره سه ساله در دستور کار قرار گرفته است.

وی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: اگردر تکمیل زنجیره تولید فولاد و فراهم آوردن زیر ساخت های کوتاهی شود، در آن صورت برای صادارت 10 میلیون تن فولاد در افق چشم انداز  1404دچار عدم توازن و عقب ماندگی می شویم.

کرباسیان بااشاره به عدم توازن زنجیره تولید در بخش فولاد تصریح کرد: لازم است بین مراحل تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش توازن ایجاد شود تا روند تولید با کمبود مواد اولیه مواجه نشود.

به گفته کرباسیان؛ یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشوری مصرف فولاد آن است بطوریکه مصرف آن در کشور ما با معیارهای جهانی هماهنگی نداشته و کمتر است،  لذا ما با اجرای یکسری سیاست ها و اقدامات درصددیم تا در سال 1404که ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد پیش بینی شده است، مصرف فولاد کشور را از 235 کیلو گرم فعلی به 400 کیلو گرم برسانیم.

به گفته رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو، امروز طرح های فولادی با ظرفیتهای پائین 500 هزار تن و یک میلیون تن در جهان فاقد توجیه اقتصادی است و چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان اکنون برنامه احداث دو واحد تولیدی جدید هریک به ظرفیت 20 میلیون تن را در برنامه دارد.

برپایه این گزارش؛ بهرام سبحانی رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در این نشست گفت: وضعیت بازار جهانی فولاد در یک سال گذشته قیمت ها را به شدت کاهش داده به طوری که با تعرفه 20 درصدی هم،  تولید فولاد در کشور مقرون به صرفه نیست.

سبحانی پیشنهاد کرد: افزایش نرخ تعرفه های واردات، حذف ارز مبادله ای برای واردات محصولات فولادی، تعدیل قیمت سنگ آهن، تثبیت هزینه های مرتبط با حامل های انرژی ، اعمال استانداردهای اجباری محصولات وارداتی، پیش بینی مشوق های صادراتی ، ارائه تسهیلات کوتاه مدت صادراتی و همچنین انعقاد پیمان های منطقه ای و فرامنطقه ای بین دولت ها برای تسهیل صادرات به اجرا گذاشته شود.

سید رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اظهار داشت : رکود صنعت ساختمان، صنعت فولاد را به شدت دچار مشکل کرده و در شرایط کنونی ، پیشنهاد ما افزایش نرخ تعرفه های واردات شمش و مقاطع فولادی است.

وی با بیان اینکه تولید فولاد طی سال های اخیر رشد سالانه 7 درصد را تجربه کرده است، افزود: اگر روند تولید فولاد حتی در حد سالانه 2 درصد هم ادامه یابد، برای صنعت فولاد مطلوب است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار