چرا داعشی‌ها قبور را تخریب می‌کنند؟

با قدرت گرفتن تروریست ها در سوریه و عراق هر روز شاهد آن هستیم که گروهی از آنها قبور انبیاء الهی و اولیاء الله را تخریب می کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ با قدرت گرفتن تروریست ها در سوریه و عراق هر روز شاهد آن هستیم که گروهی از آنها قبور انبیاء الهی و اولیاء الله را تخریب می کنند. اما شاید برای شما هم سوال شده باشد که علت تخریب قبور توسط داعش و سایر گروه های تروریستی چیست؟

گروه های تروریستی در سوریه و عراق از شاگردان مکتب ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب هستند. تفکری که آن را "وهابیت” می خوانیم. طبق اندیشه بزرگان وهابیت ساختن بنا بر قبور شرک است و باید تخریب شود.
ابن تیمیه می گوید: مّشاهدی که بر روی قبور پیامبران و صالحان از عامه و اهل بیت بنا شده همه از بدعت های حرامی است که در دین اسلام وارد شده است. (منهاج السنه، ج ۲، ص ۴۳۵ -۴۳۷).

اعضای استفتای دائمی وهابیان نیز می نویسند:
بنا ساختن بر قبور بدعت و منکری است که در آن غلوّ در تعظیم صاحب قبر و راهی به سوی شرک است. پس بر ولیّ امر مسلمانان یا نایب اوست که بناهایی را که روی قبور ساخته شده ویران و آن ها را با زمین یکسان سازد. به طور عملی با این بدعت مقابله و راه شرک بسته شود. (اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه و الافتاء، رقم افتوی ۷۲۱۰.)
ناگفته نماند این تخریب قبور حتی شامل قبر رسول الله (ص) می شود!! اما این تفکر بر خلاف قرآن و رویه جامعه اسلامی است.

قران و بناء بر قبور:

یکی از منابع احکام ما قرآن است و قرآن دلالت بر جواز بنای بر قبر دارد زیرا خداوند در قرآن در ماجرای اصحاب کهف می­گوید: وقتی اصحاب کهف پس از بیداری از خواب دوباره مردند حاکمان و علمای عصر با هم اختلاف نمودند. برخی گفتند برای احترام به این افراد صالح روی قبور آنها یک ساختمان بسازیم و برخی گفتند مسجد بسازیم: فَقالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمْ بُنْیاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً (۲۱ کهف) گروهى مى‏گفتند بنائى بر آن بسازید  پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است (ولى آنها که از رازشان آگاهى یافتند و آن را دلیلى بر رستاخیز دیدند) گفتند ما مسجدى در کنار (مدفن) آنها مى‏سازیم (تا خاطره آنها فراموش نشود).

از این جهت همه اتفاق داشتند که برای احترام به آنها می­بایست روی قبور آنها چیزی  بنا شود.
آنان  متدیّن به دین الهی زمان خودشان بودند و بر طبق دین الهی رفتار می­کردند و ما دلیلی نداریم که این سنت در زمان پیامبر ما (ص) منسوخ شده است و خود قرآن نیز وقتی این ماجرا را نقل می­کند ردش نمی­کند و حال آنکه در موارد مشابه وقتی یکی از اعمال و رفتار زمان جاهلیت و یا مسیحیان و یهودیان را نقل می­کند و یا حتی گاهی رفتار یکی از انبیاء را مطرح می­کند برای آنکه از دستورات الهی محسوب نشود متذکر می­ شود.


منبع: سایت اویس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار