حزب حاکم اسپانیا در انتخابات محلی ناکام ماند

شمارش آرای انتخابات محلی اسپانیا نشان داد حزب حاکم فقط در چند شهر موفق به کسب بیشترین کرسی شده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک؛ انتخابات محلی اسپانیا برای دولت های ایالتی و شهرداری ها روز گذشته برگزار شد و شمارش 90.94 درصد آراء نشان می‌دهد حزب حاکم مردمی با ریاست "ماریانو راخوی،" نخست وزیر اسپانیا، برای تشکیل دولت مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب است. به این ترتیب زمینه سیاسی برای قدرت یابی احزاب چپگرا فراهم شده است.

مردم اسپانیا در انتخابات روز گذشته بر خلاف انتظارات حزب مردمی عمل کردند و در بسیاری از شهرها به دیگر احزاب رای دادند. این حزب در انتخابات ایالتی ، استانی و شهری حمایت و قدرت بسیاری را از دست داد و شهرداری های بسیاری از شهرهای اسپانیا به احزاب چپ‌گرا رسید.

البته حزب مردمی در مادرید بیشترین آراء را به خود اختصاص داد؛ اما میزان رای این حزب در حدی نیست که بتواند دولت تشکیل دهد و به همین دلیل مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب است. 

قدرت در ایالت مادرید و شهر مادرید از 24 سال پیش در دست حزب مردمی بوده است و از دست دادن این شهر، بزرگترین شکست برای آنها محسوب می‌شود. در مادرید، تعداد رای احزاب چپگرا برای تشکیل دولت ائتلاف بیشتر از رای حزب مردمی است .

ائتلاف دو حزب چپگرای سوسیالیست و پودموس که حزبی نوظهور با ریشه جنبش اجتماعی است ، می تواند باعث شود حزب مردمی شهرداری های بیشتری را در مراکز استان ها از دست دهد .

شهروندان بارسلونا، شهرداری را به دست حزب چپگرای "کومو" که فقط چند ماهی است بنیانگذاری شده و یک حزب جنبش اجتماعی است، سپردند و پیش بینی می شود حزب حاکم در شهر والنسیا - که همیشه شهرداری آن رابرعهده داشت - قدرت را از دست بدهد. از سوی دیگر، حزب مردمی در آستانه از دست دادن شهر مهم سویا مرکز ایالت آندالوسیا است.

حالا حزب مردمی باید تصمیم بگیرد آیا شرایط احزاب دیگر برای ائتلاف را قبول می کند یا به آنها اجازه دهد با هم ائتلاف کنند و قدرت را از حزب حاکم در آورند . ناکامی حزب مردمی اسپانیا در انتخابات محلی این کشور موجب می‌شود برای پیروزی در انتخابات سراسری نوامبر سال جاری (آذر ) شانس کمتری داشته باشد. 

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار