نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: تقریبا 8 فایل محتوایی در بیانیه سوئیس آمده و مورد توافق قرار گرفته که متأسفانه در این توافقات آنچه که باید منافع ملت را تأمین کند متأسفانه وجود ندارد.

روز به روز به توافق بد نزدیک‌ می‌شویمبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبویان نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز (یکشنبه 3 خرداد) مجلس با اشاره به اینکه به دلیل اهمیت مسائل هسته‌ای در کشور می‌خواهم به بیانیه لوزان به صورت مستند بپردازم گفت: تقریبا 8 فایل محتوایی در این بیانیه آمده و نسبت به چارچوب‌ها توافق صورت گرفته و در این توافقات آنچه که باید منافع ملت را تأمین کند، متأسفانه وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: بحث نطنز، فوردو و اراک مطرح شده همچنین بحث تحقیق و توسعه در این بیانیه آمده است، مسلما پیشرفت یک کشور تابع تحقیق و توسعه است که متأسفانه در این بیانیه محدود شده است.  
 
وی ادامه داد: اینکه می‌گویند تحریم‌ها برداشته می‌شود یا خیر درست است اما باید سخنان بیرونی را کنار بگذاریم و به مستندات بپردازیم.

نبویان اظهار داشت: در زمینه نظارت‌ها مسائل بسیار نگران کننده‌ای در مورد توافق صورت گرفته وجود دارد، قبل از این دولت اجازه داده نمی‌شد به هر مرکزی نظارت صورت گیرد و یا هر مأموری به عنوان مأمور آژانس برای نظارت ورود پیدا کند، زیرا بسیاری از آنها جاسوس هستند و آمار شهدای هسته‌ای ما را هم همین‌ها داده‌اند که متأسفانه در توافق‌نامه ژنو این موضوع آمده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: 12 مجوز نگران کننده از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما داده شده که البته این مربوط به توافق ژنو است.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه افزود: ارائه اطلاعات در مورد برنامه‌های ایران نسبت به تأسیسات هسته‌ای، توصیف و ارائه اطلاعات در مورد ساختمان‌های موجود در هر سایت هسته‌ای، میزان و سطح فعالیت‌ها در معادن اورانیوم، کارخانه‌های تولید اورانیوم، مواد منبع، طراحی راکتور اراک، اعمال پادمان نسبت به راکتور اراک، دسترسی روزانه به دوربین‌های ناظر برای حصول آزمایی از اطلاعات معین، موقت و سرزده بازدید فیزیکی و بدون اطلاع، دسترسی مدیریت شده به کارخانه‌ مونتاژ سانتریفیوژ این‌ها از موارد مجوز داده شده است.

وی تأکید کرد: اما در لوزان وضعیت ناراحت کننده این است که یک مجموعه‌ای از اقدامات مورد توافق قرار گرفته است از جمله پروتکل الحاقی اما آنچه که بسیار نگران کننده است بند نظارت‌های آژانس است که متأسفانه تیم مذاکره کننده ما در مورد آن توافق کرده است. 
 
نبویان ادامه داد: آن مورد نگران کننده این است که آژانس می‌خواهد موضوعات گذشته‌ای که باقی مانده و اکنون جاریست را روشن کند و آژانس تصریح می‌کند اولا شما باید تمام دانشمندان هسته‌ای را در اختیار ما بگذارید و این موضوع را در بند 7 مورد تصریح قرار داده و آقایون نیز متأسفانه در مورد آن توافق کرده‌اند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: مورد دیگر که توافق شده است این است که باید مراکز نظامی و تجهیزات نظامی، موشک‌ها و تمام متخصصان نظامی را در اختیار آنها قرار دهیم.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید این مسائل را درست کند و جلوی این توافقات اشتباه که امنیت کشور را به خطر می‌اندازد را بگیرد.

وی بیان داشت: این بیانیه تصریح می‌کند اتحادیه اروپا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند بلکه اجرای آن را لغو می‌کند همچنین همه تحریم‌ها مورد نظر نیست بلکه تحریم‌های هسته‌ای آن هم نه تمام تحریم‌های هسته‌ای مورد نظر است.

نبویان اظهار داشت: همچنین لغو این تحریم‌ها مشروط به دو شرط دیگر است ابتدا اینکه ایران تمام مراکز نظامی و تمام متخصصان و دانشمندان را در اختیار آنها قرار داده و قلب راکتور را منفجر کند و ثانیا آژانس تأکید کند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر ادامه افزود: اما نسبت به تحریم‌هایی که آمریکا انجام داده نیز تصریح دارد که آمریکا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند بلکه موقتا متوقف می‌کند و آن هم تنها بخشی از تحریم‌های هسته‌ای که در اتحادیه اروپا است.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: البته لغو تحریم‌های آمریکا نیز مشروط به دو شرط دیگر است ابتدا آنکه همه الزامات را ما انجام دهیم و ثانیا آژانس نیز آن را تأکید کند اما نسبت به شورای امنیت وضع از این هم بسیار نگران کننده‌تر است.

وی ادامه داد: قرار است یک قطعنامه‌ای توسط شورای عالی امنیت ملی با سه هدف صادر شود، اولا خودمان پیشنهاد می‌دهیم همه این محدودیت‌ها یک الزام بین‌المللی پیدا کند یعنی در فوردو غنی‌سازی نشود، قلب اراک منفجر شود، تحقیق و توسعه نزدیک به صفر شود.

نبویان گفت: قرار است این قطعنامه جدید قطعنامه‌های شورای عالی امنیت ملی را در مورد مسائل هسته‌ای اعلام کند، تمام قطعنامه‌هایی را که در گذشته صادر شده بنده دیده‌ام و باید پرسید کدام بخش از آن مربوط به هسته‌ای است، تحریم‌هایی که در قطعنامه آمده 4 مورد است، هسته‌ای، موشکی، سلاح‌های سبک و مشترک یعنی سه چهارم تحریم‌های قطعنامه‌های گذشته در این قطعنامه باقی می‌ماند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: ورای این هدف سوم یکسری محدودیت‌های جدید در این قطعنامه جدید قرار می‌گیرد و الزام پیدا می‌کند که زنجیره تأمین و دادن اطلاعات مواد دومنظوره است.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: هیچ موادی در کشور وجود ندارد که دو منظوره نباشد و این‌ها موارد نگران‌کننده‌ای است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: روز به روز به توافق بد نزدیک می‌شویم و امیدواریم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به این موارد توجه کند. 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: بیانیه ، پیشرفت ، تابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار