نگاهی متفاوت به مقاومت زنان در نمایش «ایستادن برفراز یک اتفاق»

«ایستادن بر فراز یک اتفاق» به کارگردانی روزبه اختری با نگاهی متفاوت عاشقانه‌ای از مقاومت زنان در دوران جنگ را روایت می‌کند.

روزبه اختری کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، در خصوص داستان نمایش «ایستادن بر فراز یک اتفاق» گفت: «ایستادن بر فراز یک اتفاق» داستان زندگی دختری خرمشهری قبل از سالهای جنگ را روایت می‌کند که ازدواج و دلباختگی‌اش به مرزبانی عراقی در نهایت مرگ را برایش رقم می‌زند و با شروع جنگ تحمیلی، مرزبان عراقی با ورود خود به شهر خرمشهر با اتفاقاتی روبه رو می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: «ایستادن بر فراز یک اتفاق» نمایشنامه‌ای عاشقانه در ژانر دفاع مقدس و روایتی موازی ساز حال و گذشته زندگی شخصیت‌های داستان است.

اختری در مورد درونمایه اثر گفت: این نمایش نگاهی به رنج‌های زنان در جامعه و مقاومت‌هایی که از خود نشان می‌دهند و همین طور به نمایش و ستایش مقاومت مردم خرمشهر در هشت سال جنگ می‌پردازد. از طرفی پرداختن به مسائل روانشناختی و آسیب‌شناسی جنگ از مواردی است که نمایشنامه در خود جای داده است.

وی در خصوص وجه تمایز این متن با سایر نمایشنامه‌های ژانر دفاع مقدس، بیان کرد: متأسفانه گاهی نمایشنامه‌هایی با محوریت مقاومت به جای جاذبه، دافعه ایجاد می‌کند و با توجه به اینکه متن خوب و با قابلیت بالا در ژانر دفاع مقدس کم است بعد از خواندن متن‌های بسیار، به این نمایشنامه نوشته علی موسویان رسیدم که شخصیت‌پردازی قوی و داستان پرکشش از ویژگی‌های آن بود و حال و هوایی انسانی را در لحظه لحظه خود به همراه داشت.

کارگردان نمایش «ایستادن بر فراز یک اتفاق» در خصوص ویژگی‌های فرم اثر اظهار داشت: روایت موازی حال و گذشته در اثر، سبب طراحی صحنه‌ای مینی مال شده و طراحی لباس برعکس صحنه بسیار رئال بوده و موسیقی تلفیقی از آواها و سازهای جنوبی و عربی است.

روزبه اختری در یادداشتی این چنین گفت: احساس و اشکی که داشتم برای انسانهایی بود که واژه عشق را عینیت دادند. چه کسی کشتن را، زجر را، گریه کودکان، بمب و تانک را تاب می‌آورد. این همه جنگ‌افزار هدیه‌اش برای بشر چه بود؟

ضرادخانه‌ها از غسال‌خانه سفارش می‌گیرند. ضراد‌خانه‌ها بازارشان بسیار گرمتر از یتیم‌خانه‌هاست. سرآخر جنگ جنگی تحمیلی که تحمیل شد و در این دفاع 8 ساله انسانهایی تجلی کردند که جنگجو نبودند، مهاجم نبودند و فقط دفاع کردند چون عاشق بودند و صلح رویای هر شبشان و لبخند کودکان نمازشان و خاکی که خرم بود و زمینی که به ما جز سبزی و زیبایی چیزی هدیه نکرد اما پاسخش آتش و ویرانی بود. سوختن نخلها، رودی خون‌آلود، خون گریه مادران چشم براه، پدرانی که اجساد فرزندان را چون صلیب بر دوش می‌کشیدند و قهرمانانی که جان می‌دادند برای نجات یک گل دیگر از آتش و ما که ایستاده‌ایم بر فراز یک اتفاق...

نمایش «ایستادن بر فراز یک اتفاق» کاری از گروه تئاتر «ما» از 17 خرداد تا 9 تیر همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت 19 در تالار ناصر خسرو به روی صحنه می‌رود.

بازیگران این نمایش مهدی میرزاییان، هدی آهنگر، مونا موسوی و روزبه اختری هستند.

حسین بیگدلی و سروش ناطق دستیاران کارگردان، وحید لاری طراح صحنه و لباس، بهنام رحیمی آهنگساز و علی طهرانچی مشاور رسانه‌ای این نمایش هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار