باشگاه خبرنگاران - ليلا سلماني - رسانه به عنوان جزء جداییناپذیر از زندگی مردم به میزان بسیار محسوس و قابلتوجه توانایی تأثیرگذاری را در بهبود وضعیت و شرایط فعلی جوامع داراست. از جمله عواملی که میتوان به آن اشاره کرد ارائه راهکارهای اقتصادی به منظور فراهم کردن شرایط بهینه برای اقشار مختلف جامعه است. راهکارهایی که بهصورت بالقوه پیشنهاد شده و توانایی بالفعل شدن را نیز همراه داشته باشند .
حضور کارشناسان اقتصادی در برنامههای مختلف از جمله برنامههاي گفتگو محور مانند «اقتصاد ایران»، «به خانه برمی گردیم» از شبکه پنج سیما که با در نظر گرفتن میزان مخاطب و همچنین ساعت پخش تا حدود بسیار زیادی پتانسیل تأثیرگذاری در روند و حرکتهای اقتصادی را یدک میکشند.
مسئلهی دیگر رواج سبک زندگی است . رویکردی که با همسو بودن عوامل برنامهسازی در سیما قابلیت تسری دادن آن به اقشار مختلف جامعه را فراهم مي كند. رواج سبک زندگی ایرانی- اسلامی با توجه به وجود هنجارها و عرف حاکم بر جامعه به گونهای ریزبینانه و هنرمندانه که جزء توانمندیها و شگردهای برنامهسازی است ، قابلیت ورود به جامعه و زندگی درونی مردم در طبقات و اقشار مختلف را دارد .
مطرح شدن انواع موضوعات روز که افراد جامعه با آن سرو کار دارند نمونهای از این موارد است. برنامههایی مانند «عصر خانواده» و «زنده باد زندگی» در شبکه دو و برنامه «خانواده» در شبکه اول از جمله برنامههایی است که با همراه کردن تعداد زیادی از مردم و گنجاندن آیتمهای مختلف و متنوع، شرایط تأثیرگذاری بر طیف وسیعی از مردم با طبقات اجتماعی مختلف را دارند. حضور کارشناسان مختلف در زمینههای گوناگون و ارائه راهکارها با هدف عملیاتی شدن در بطن زندگی افراد به گونهای که میزان تأثیر آن به شکل محسوس خودنمایی کند. با وجود این اهداف و تغییر رویکردها عامل مهم دیگری که خودنمایی میکند بحث مطرح شدن سوژهها و موضوعاتي است که مردم بهطور روزمره با همه آنها سر و کار دارند ، از جمله مباحث فرهنگسازی در زمینههای مختلف (ازدواج، رفتارهای اجتماعی) ، مسائل اقتصادی (بحث درآمدها، یارانه، کارآفرینی، بیکاری، مسکن و ...) بعلاوه نحوهی بیان و چگونگی ساخت و پخش برنامههایی که قابلیت جذب مخاطب را بوسیله فاکتورهای لازم داشته باشد.
این فاکتورها میتوانند مواردی چون ساعت پخش ، استفاده از مجری توانمند و متخصص، ترکیب موسیقی و فضای شاد با هدف دلگرم کردن مخاطبان و دیگر عوامل باشد . شبکههای دیگر مانند شبکه سه که با نام «شبکه جوان» فعالیت میكنند ، نیز از این قاعده مستثنی نیست . پخش برنامههایی همچون «ویتامین سه» در ساعات آغازین روز و مطرح کردن مسائل اجتماعی در قالب یک برنامه مفرح و یک فضای شاد به مراتب اثرگذاری بیشتری به همراه خواهد داشت . از دیگر برنامههای شبکه سه میتوان به برنامه «سمت خدا» اشاره کرد . برنامهای با قالب مذهبی که اخلاقیات و رفتارهای دینی را به شکل کاربردی در اختیار مخاطب قرار میدهد .
به طور کل وجود یک اتاق فکر به روز شده که متشکل از افراد متخصص در زمینههای گوناگون باشد و واکاوی و پیگیری مسائل روز در بطن جامعه و انتقال آن به دست اندرکاران و برنامهسازان سیما، بعلاوه اضافه شدن خلاقیت در ساخت برنامهها و شناخت نیاز مخاطب با مشارکت و همکاری مدیران و برنامهسازان در جهت رسیدن به هدف نهایی که همانا جلب رضایت مخاطب به همراه موثر واقع شدن موضوعات مطرح شده به شکل کاربردی و عملیاتی در تعاملات روزمره جامعه است، لازم و پشتوانهای برای مسیر برنامهسازی است.
انتهاي پيام/