چرا نمره‌های من کم می‌شود

عوامل متعددی بر روی نمره دانش آموزان یا دانشجویان اثر منفی گذارد که از جمله آنها می‌توان به شرایط ناگوار جسمی و روحی فرد، اتفاقات خاص به هنگام نزدیک شدن امتحان و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ نمره همیشه نمی‌تواند مبنای ارزشیابی دقیقی برای تشخیص توانایی‌های فرد محسوب شود؛زیرا گاهی اوقات عوامل متعددی بر روی نمره دانش آموزان یا دانشجویان اثر منفی گذارد که از جمله آنها  می توان به  شرایط ناگوار جسمی و روحی، اتفاقات خاص هنگام نزدیک شدن امتحان، غربت و دور بودن از محیط خانواده، استرس، وسواس شرایط برگزاری امتحان و... اشاره کرد.

ابتلا  به بیماری به هنگام نزدیک شدن امتحان  همچنین اتفاقات خاص مانند تصادف فرد یا  مرگ یکی از عزیزان (والدین،خواهر، برادر یا همسر) می‌تواند بر روی نمره امتحانی دانش آموختگان تاثیر منفی و ناخوشایندی بگذارد.

از دیگر شرایط محیطی که بر نمره  امتحانی فرد تاثیر منفی می‌گذارد استرس و اضطراب وی است و همچنین ویژگی‌های شخصیتی مانند وسواسی بودن وی  می‌تواند سبب شود که دانشجو یا دانش آموز بعنوان مثال سوالات اول امتحان را به صورت کامل و ریز ریز پاسخ داده ومتاسفانه نتواند به آخرین سوالات امتحانی برسد.

 از شرایط منفی تاثیر گذار بر روی نمره  امتحانی این است که دانش آموز یا دانشجو درس را بصورت کامل و عملی فرا گرفته اما نمی‌تواند بر روی برگه امتحانی به خوبی پیاده کند.

همچنین در صورتی که معلم و استاد درس را به شیوه مناسبی ارائه ندهد یا سوالات امتحانی واضح ،نامشخص، پیچیده  باشد می‌تواند  تاثیر منفی بر روی نمره امتحانی  فرد باقی بگذارد.

از لخاظ شرایط برگزاری امتحان هم لازم است که مکان امتخان از لخاظ نور ،گرما یا سرما ، صندلی و ..... مناسب باشد. 

متاسفانه گاهی دیده شده است که در تصحیح سوالات امتحانات سوء نگری معلم و استاد یعنی نگرش مثبت یا منفی روی دانشجو یا دانش‌آموز می‌گیرد که این رفتار صحیح نیست.

گفتنی است؛ بهترین روش برای کم شدن این مشکلات آن است که درطول ترم ، امتحانات میان ترم در فواصل زمانی مناسب مثلا  بین دو تا سه هفته یک بار صورت بگیرد و روش دیگر  آن است که نمره پایان ترم دانش‌آموز یا دانشجو به صورت ترکیبی از امتحانات کتبی، شفاهی،کار عملی و فعالیت های کلاسی  آنها باشد.

 گزارش: ایده مفرح 

انتهای پیام/
برچسب ها: نمره ، عوامل ، دانش آموزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار