آیت الله نوری همدانی؛

نباید سرمایه دست عده ای خاص باشد/ ربا سقوط جامعه را در پی دارد

آیت الله نوری همدانی گفت: نباید سرمایه ها دست عده ای خاص باشد و راکد بماند زیرا پول و ثروت برای جامعه مانند خون در بدن انسان است که باید در گردش باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران :آیت‌الله نوری‌همدانی ظهر امروز در جمع مدیرعامل و کارکنان بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه ثروتمندان در جهان غرب جریان های سرمایه داری را منحصر به خودشان کرده اند که این امر سبب بروز مشکلاتی در دنیای غرب شده است،افزود: این مشکلات موجب شد تا99 درصد مردم آمریکا علیه یک درصد ثروتمند بیایستند.

وی ادامه داد: تفاوت بانکداری اسلامی با غربی در این است که در اقتصاد اسلامی بانک ها حق ذخیره کردن سپرده های مردمی به عنوان قرض الحسنه را ندارند و سپرده های مردمی به عنوان امانت هایی هستند که باید در جهت مشروع همچون مضاربه بکار گرفته شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی تاکید کرد: سود و منافع حاصل ازفعالیت‌های اقتصادی باید در اختیار صاحبان سرمایه قرار گیرند زیرا در اسلام، منافع هر سرمایه متعلق به صاحب آن سرمایه است.

وی به مشروع نبودن جریمه دیر کرد وام ها اشاره کرد و گفت : تنها می‌توان ضمانتی برای وام در نظر گرفت و سپس شرط کرد اگر وام گیرنده برای یک بار مبلغ مورد نظر را در موعد مقرر تحویل نداد، از آن ضمانت کسر شود و بر روی هر قسط نمی‌توان جریمه دیر کرد تعیین کرد.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه کشورهای اسلامی با رعایت اصول و شیوه های بانکداری اسلامی می توانند اقتصاد کشورشان را رونق و توسعه بخشند، اظهار داشت : نباید سرمایه ها دست عده ای خاص باشد و راکد بماند زیرا پول و ثروت برای جامعه مانند خون در بدن انسان است که باید در گردش باشد و بتواند مشکلات جامعه رابرطرف کند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در کشور اسلامی فقط باید به اندازه تامین هزینه‌هایشان کارمزد بگیرند و بر روی وام ها چیزی اضافه نکنند، افزود: طبق آیات و روایات، ربا سقوط یک جامعه را در پی دارد و کشور را به نابودی می‌کشاند.

انتهاي پيام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.