بیرجند؛

اجرای سیستم آبیاری نوین در خراسان جنوبی

معاون مدیریت امور آب و خاک کشاورزی خراسان گفت: این استان دارای شرایط اقلیمی گرم و خشک بوده و با وجود این شرایط 36 درصد اشتغال در بخش کشاورزی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ معاون مدیریت امور آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها ۲۴درصد آب استخصالی استان کیفیت مطلوب را دارد، گفت: ۳۸ درصد منابع آبی استان دارای کیفیت نامطلوب و شوری بالا است.

غلامی اظهار کرد: خراسان جنوبی استانی با شرایط اقلیمی گرم و خشک بوده اما با وجود همه این شرایط حدود ۳۶ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی گرم و خشک در کنار همه معایب دارای یک سری مزیت‌هایی نیز برای استان است، از جمله اینکه محصولات استراتزیک این استان از جمله زعفران و زرشک دارای بالاترین کیفیت در سطح کشور و حتی جهان هستند.

به گفته معاون مدیریت امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حال حاضر حدود ۲۸ درصد ارزش افزوده استان در بخش کشاورزی است.

غلامی با بیان اینکه برای صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی اولویت نخست ما بستن چاه‌ها نیست، گفت: در بخش کشاورزی با نگاه به مسائل معیشتی اولویت اول ما باید مصرف بهینه از منابع آبی باشد.

وی با بیان اینکه در این راستا باید افزایش توان مدیریتی بهره‌برداران برای استفاده مطلوب از آب در سرلوحه کاری قرار گیرد، عنوان داشت: الگوهای کشتی که آب کمتر مصرف می‌کنند باید مورد حمایت قرار گیرند.

معاون مدیریت امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر ترویج و حمایت از سیستم‌های آبیاری با بهره‌وری بالا، افزود: خوشبختانه در سیاست‌گذاری وزرات جهاد کشاورزی رقم خوبی برای مجهز شدن اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین اختصاص یافته است.

غلامی خاطرنشان کرد: در همین راستا طی سال گذشته در یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستم‌های آبیاری نوین اجرا شد که حدود ۱۰ برابر سال‌های گذشته بود، و همچنین علاوه بر این یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی استان ترویج و توسعه محصولات خارج از فصل و استفاده از الگوی زمانی است.


انتهای پیام /م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.