دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که در آن توانایی تولید انسولین از بین می‌رود یا بدن به حدی مقاوم می‌شود که انسولین نمی‌تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌ها در جهان است که نیمی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. در بیماری دیابت به علت ترشح ناکافی انسولین که یکی از مهمترین هورمون‌های بدن به حساب می آید میزان قند خون از حد طبیعی خود خارج می‌شود. 

این بیماری با ایجاد مشکلات و اختلالاتی مانند بیماری قلبی-عروقی، حمله قلبی و حمله به اعصاب می‌تواند زندگی فرد را به خطر اندازد. 

در واقع دیابت بر دو نوع است که نوع اول آن از دوران کودکی آغاز شده و نوع دوم که با افزایش نسل،‌ فرد را مبتلا می‌کند در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و نوع دوم مقاومت پیش رونده بدن بر انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلولهای بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. 

ایرج خسرونیا متخصص داخلی در همین راستا می‌گوید: احساس تشنگی مفرط، تکرر ادرار و لاغری بی‌دلیل از جمله علائم ابتلا به بیماری دیابت است. 

به گفته این متخصص داخلی بهتر است قبل از اینکه کلیه یا چشم فرد مبتلا، درگیر دیابت شود حداقل دوبار در طول سال با انجام میزان قند خون خود را کنترل کند.
  
افزایش وعده‌های غذایی و جذب بهتر قند در خون

فهیمه حجتی پزشک داخلی معتقد است: وعده های غذایی برای شخص بیمار باید از سه وعده به شش وعده تغییر یابد که سه وعده آن را میان وعده‌ها تشکیل می دهند و باعث کندی روند آزاد شدن قند در خون می‌شود بنابراین برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر باید از بدن خود خوب مراقبت و برای پیشگیری از این بیماری مهلک میزان متعادل قند خون را حفظ کنیم در واقع تغییر رژیم غذایی، کاهش آمار ابتلا به دیابت و رابطه مستقیم دارو یعنی با تغییر در رژیم غذایی که با حذف قندهای مصنوعی، استفاده از مواد خوراکی فیبردار مثل سبزیجات و افزایش تحرک بدنی یعنی ورزش کردن همراه است می‌توان خطر ابتلا به دیابت را در سنین بالا کاهش دهد. 




انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار