هم دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان به بیفایده بودن جنگ عراق معترفند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از آسوشيتد پرس،  سياستمداران آمريکايي پس از 12 سال به نتيجه‌ای تلخ  درباره جنگ عراق دست يافته‌اند و جنگ عراق را يک اشتباه قلمداد کردند. برخی از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بیم و امیدشان را برمبنای نظرسنجی‌ها استوار می‌کنند. بر اين اساس، می‌توان این لحظه را لحظه افشاگری دانست، لحظه‌ای که مدعيان اصلي رياست جمهوري آينده آمريکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات باید اعتراف کنند چهار هزار و 491 آمريکايي و تعداد بي‌شماري از عراقي‌ها در جنگي کشته شده‌اند که نبايد آغاز مي‌شد.

البته بسياري از مردم سالهاست این حقیقت را باور دارند. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد اکثر مردم اين جنگ را يک شکست مي‌دانند. گذر زمان، روز به روز اين مسئله را برای سياستمداران جمهوري‌خواه روشن‌تر می‌کرد که نبود تسليحات کشتار جمعي در عراق جرج دبليو بوش، رئيس جمهور سابق آمريکا، را به اشتباه -- آن هم عمدی -- به حمله سال 2003 به اين کشور تشویق کرد .

اين مسئله براي نامزدهای انتخاباتی ازجمله هيلاري کلينتون، نامزد دموکرات انتخابات رياست جمهوري، که سال 2002 يعني زماني که در کنگره خدمت مي کرد و به جنگ در عراق راي داد ، روند آسانی نبوده است. راي وی به جنگ در عراق به نخستين شکست وی در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 آمريکا در برابر باراک اوباما، رئيس جمهور کنوني آمريکا، منجر شد. اوباما سال 2002 در سنا عضو نبود اما با اين جنگ مخالفت کرد.
کلينتون سال گذشته در کتاب خاطرات خود نوشت :« بر پايه اطلاعاتي که در آن زمان در اختيار داشتم به جنگ در عراق راي دادم اما اکنون به صراحت مي‌گويم اين جنگ اشتباه بود.»

اعتراف به واقعیتی تلخ و غیرقابل بیان، اکنون به ايمن‌ترين مسئله براي سياست‌مداران آمريکايي از جمله جب بوش، برادر بوش تبديل شده است.

«ايوان کورنوگ،» تاريخ نويس و رئيس مرکز ارتباطات دانشگاه هوفسترا اعلام کرد: «اين حقيقت که جب بوش،  نامزد احتمالي جمهوري‌خواهان براي انتخابات رياست جمهوري سال 2016 آمريکا ، هفته گذشته جنگ برادر خود را رد کرد، نشان مي‌دهد در این برهه تدبیر حکم می‌کند از اين پس بايد به اشتباه بودن جنگ عراق اعتراف کرد.»

«ريک سنتوروم،» نامزد دیگر جمهوري‌خواهان نيز اعلام کرد همه اکنون اين مسئله را پذيرفته‌اند. سنتروم در مقام يک سناتور به آغاز جنگ عليه عراق راي داد و سال‌ها نیز از اين جنگ حمايت کرد. «مارکو روبيو،» سناتور ايالت فلوريدا و سناتور تد کروز از ايالت تگزاس سال 2002 عضو کنگره نبودند و بنابراين مجبور نبودند در اين خصوص به طور جدي تصميم‌گيري کنند.

همه اين جمهوريخواهان هفته گذشته اعلام کردند: «اگر قرار بود براساس اطلاعاتی که امروز در دست داریم تصمیم‌گیری کنیم، جنگ با عراق را آغاز نمی‌کردیم.»

«اسکات واکر،» سياستمدار جمهوري‌خواه نيز روز يکشنبه در مصاحبه با شبکه سي بي اس اعلام کرد :« براساس آنچه ما امروز مي‌دانيم ، فکر مي‌کنم رويکرد ما درقبال عراق اشتباه بوده است.»
برخي منتقدان جنگ ازجمله سناتور «رند پال،» از ايالت کنتاکي که نامزد جمهوري‌خواهان است، اعلام کرد حتي اگر صدام چنين تسليحاتي داشت، چنين جنگي باز هم يک اشتباه بود.

اما جرج دبليو بوش و ديک چیني، معاون بوش، در دوره رياست جمهوري وي همچنان معتقدند سرنگوني يک ديکتاتور بي‌رحم و غير قابل پيش‌بيني جهان را امن‌تر کرد.

انتهای پیام/
   

برچسب ها: آمریکا ، انتخابات ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار