بیمارستان های توانبخشی با ارائه خدمات توانبخشی در سطح سوم سلامت و با تعداد کم تخت دست و پنجه نرم می‌کنند که باید توانبخشی در نظام بهداشت و درمان مورد بازنگری متولیان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، موضوع توانبخشی در کشور با توجه به اهمیت بالای آن با غفلت متولیان وزارت بهداشت و تعدد حوزه توانبخشی در مسیری قرار گرفته که بیماران توانبخشی از خدمات آن رنج می‌برند.  

 بیماران سکته مغزی، قطع نخاع، افراد تحت اعمال جراحی و . . .  که فاز حاد بیماری را طی کرده‌اند باید جهت توانمند سازی و بازگشت به جامعه از گذرگاه توانبخشی و بیمارستان‌های توانبخشی عبور کنند. 

بیماران سکته مغزی پس از عبور از فاز حاد امکان مداوا در بیمارستان معمولی را ندارند و به خانه بر می‌گردند و با حذف کانال توانبخشی به زخم بستر، عفونت‌های ادراری و مشکلات روحی مبتلا می‌شوند که هزینه سلامت برای خانواده بیماری و نظام سلامت دو چندان خواهد شد. 

در همین راستا فریدون لایقی رئیس بیمارستان توانبخشی شهید رفیده می‌گوید: بیمارستان های توانبخشی با حضور تیم توانبخشی متشکل از کار درمانگران، گفتار درمانگران، متخصصین طب فیزیکی و فیزیوتراپیست‌ها و . . . به ارائه خدمات توانبخشی می‌پردازد اما در کشور ما بدلیل هزینه‌های بالای توانبخشی، نبود حمایت سازمان‌های بیمه‌گر، خلا قانونی در عرصه توانبخشی و بحث پیشگیری و درمان مورد توجه قرار می‌گیرد و توانبخشی به فراموشی سپرده می‌شود. 

لایقی در ادامه از تربیت پرستاران توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر می‌دهد و می‌گوید که در ایران در برخی از بیمارستان‌های عمومی تخت هایی بعنوان تخت توانبخشی مورد استفاده قرار می گیرد اما باید بدانیم این تخت‌ها تجهیزات مناسب توانبخشی برای ارائه خدمات را ندارند و تنها با این کار فقط تخت بیمارستان را اشغال کردیم. 

وی در پایان از حمایت‌های وزیر بهداشت از عرصه توانبخشی در کشور و ایجاد دفتری بمنظور بررسی مکاتبات حوزه توانبخشی تقدیر کرد و با ابراز امیدواری از این حرکت خواستار تداوم ارتقاء نظام سلامت شد. 

با توجه به آمار بالای تصادفات در کشور و بروز سکته‌های مغزی و معلولیت ها ورود حداکثر جمعیت کشور به سمت سالمندی و . . . باید موضوع توانبخشی به طور جدی مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد  تا شاهد ارتقاء نظام در سلامت باشیم. 

با توجه به تبلیغات گسترده ای که از سوی دولتی‌ها که برای طرح تحول صورت گرفته اما متاسفانه شاهد عدم توجه آنها در بحث توانبخشی هستیم که این موضوع باید مورد توجه هرچه بیشتر مسئولین قرار گیرد.



گزارش از فاطمه گلرخ




انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار