مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: پیمان‌های خواهر شهری می‌توانند در سطح بین‌الملل، زمینه‌ساز تعاملات مثبت در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشند.

خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش ارتباطات در بین جوامع، شاهد تحولی عظیم در عرصه‌های ملی و بین‌المللی هستیم، به گونه‌ای که روزانه بر تعداد شهرهای کوچک و بزرگ دنیا افزوده می‌شود و این شهرها به کانون تعاملات مهم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده‌اند و با یکدیگر همکاری متقابل دارند.

* خواهر شهری و حل معضلات

با گسترش و توسعه شهرهای بزرگ جهان و تبدیل آن‌ها به مراکز اصلی کشورها، شاهد بروز معضلات و مشکلات فراوانی از قبیل: آلودگی‌های ‌زیست محیطی، بیکاری، ازدحام جمعیت، سوء تغذیه، بیماری، مرگ و میر و ... هستیم که با ایجاد این پیوند بین شهرهای مختلف تا حدودی می‌توان این مشکلات را حل کرد.

* پیمان خواهرخواندگی چیست؟

پیمان خواهرخواندگی یا خواهر شهری رابطه‌ای است دوستانه و هدفمند که برای تبادل اطلاعات و تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی بین یک جامعه شهری با جامعه شهری دیگر که از جنبه‌های مختلف به یکدیگر شباهت دارند، برقرار می‌شود.

این پیمان در برگیرنده سه بخش اصلی یک اجتماع، یعنی حکومت محلی، تجارت، بخش‌های خصوصی (جامعه مدنی و سازمان) است.

* طرفین تفاهم خواهر شهری:

معمولاً شهرداران شهرهای بزرگ برای ایجاد و همبستگی و اتحاد انسانی و فرهنگی با یکدیگر پیمان همکاری بلندمدت و رسمی را منعقد کرده و طی آن با هم تعامل و همکاری متقابل دارند.

پیمان خواهر شهری بین دو شهر که از لحاظ فرهنگی و ویژگی‌های تاریخی و نمادی به یکدیگر شباهت دارند بسته می‌شود تا این دو شهر بتوانند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف علمی، فنی، گردشگری و نظایر آن استفاده کنند.

* تعاملات فرهنگی با پیوند خواهر شهری:

شهرهای مختلف جهان با برقراری رابطه خواهر شهری می‌توانند فرصت‌های مناسبی را در زمینه گردشگری و برقراری تعاملات فرهنگی ایجاد کنند و بستر مناسبی را در راستای معرفی همه‌جانبه شهر در عرصه بین‌المللی ایجاد نمایند.

* ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری:

پیوند خواهر شهری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در جهت رشد و شکوفایی شهرها ایجاد می‌کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند به فعالیت‌های اقتصادی خود در زمینه‌های مختلف پرداخته و باعث توسعه اقتصادی شهرهای خود شوند.

* تاریخچه:

اصطلاح خواهرخواندگی برای اولین بار از اروپا وارد ادبیات دیگر کشورها شده است این پیوند برای اولین بار در سال 1920 و بعد از جنگ‌ جهانی اول بین یک شهر در انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد شده است و این پیمان تا سال 1986 ادامه داشت. هدف از انعقاد این قرارداد پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند.

در سال 1956 حرکت جهانی پیوند خواهرشهری توسط ژنرال آیزنهاور رییس جمهور آمریکا پایه‌گذاری شد.

هدف آیزنهاور از ایجاد پیوند خواهر شهری، درگیر کردن افراد و سازمان‌دهی گروه‌ها در تمام سطوح جامعه برای کاهش درگیری‌ها در سطح جهان بوده است.

* نتایج برقراری پیوند خواهر شهری:

کلان‌شهرها با تکیه بر مشارکت آگاهانه شهروندان و تشکل‌های غیردولتی و داوطلب در فرآیند جهانی شدن و ایستادگی در برابر تحولات پرشتاب قرن 21 به جایگاه بالاتری می‌رسند.

شهروندان با مشارکت در تصمیمات اثرگذار بر زندگی خود و جامعه شهری و با رعایت حقوق شهروندی و مسئولیت‌پذیری جمعی سبب کاهش هزینه‌های اداره شهر و تقویت مدیریت کلان شهرها می‌شوند.

گزارش از زهرا الفبایی

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار