رفع تحریم‌ها روند رو‌ به رشد مثبتی در انتظار بازار سرمایه قرار می‌دهد و این را می‌توان مهم‌ترین موضوع در تحولات آینده بازار سهام مطرح کرد.

بازگشت ضعیف بورس بر مدار/تاپ جمعهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بازار سهام در روزهای اخیر با افت انگیزه‌ معامله‌گران، فزونی عرضه‌های سهام و کاهش حجم معاملات همراه بوده  است در حالی که بیشتر اخبار پیش‌روی بازار سهام مثبت است، اما بازار سرمایه نسبت به اخبار کاملا بی‌تفاوت است؛ بی‌طوری که حتی چشم انداز مثبت در توافق نیز نتوانسته است موجب تحرک در بورس تهران شود.

چرا که سهامداران با تجربه سال گذشته در حال حاضر به اخبار قطعی و واقعی توجه می‌کنند.

برخی کارشناسان معتقدند یکی از دلایل ریزش بازار در روزهای اخیر بدبینی ‌نسبت به گروه‌ پرخبر بازار سهام یعنی گروه پالایشگاهی است؛ چرا که پیش بینی درآمد اعلام شده در گزارش‌های مالی شرکت‌ها در سال جاری از سطح انتظارات سهامداران کمتر بود و سرمایه‌گذاران بی‌اعتماد به بورس تهران را دلسرد کرد.

با این حال کارشناسان چشم‌انداز بازار سهام را به دلیل آینده مثبت در تحولات عرصه سیاست خارجی و تحریم‌ها همچنان مثبت عنوان می‌کنند و عملکرد بورس تهران در سال جاری را جدا از نوسانات کوتاه‌مدت، عملکرد مثبتی می‌دانند.

می‌توان گفت بازار سهام در حال حاضر با نوعی بی‌اعتمادی روبه‌رو است به طوری که سرمایه‌گذاران بازار سهام معاملات را با بی‌اعتمادی دنبال می‌کنند و این موجب فعالیت‌های کوتاه مدتی در بازار سهام شده است که این عوامل به ریزش بازار دامن می‌زند.

بر اساس این گزارش شرکت‌های پالایشگاهی از ابتدای پذیرش در بورس تهران شفافیت اطلاعاتی کافی را نداشته و بر اساس آن حدس و گمان رشدهای خیره کننده‌ای را تجربه کردند، ولی در طول زمان مشخص شد سود این شرکت‌ها در عمل به مراتب پایین‌تر بوده و به همین دلیل این شرکت‌ها در گرداب سقوط افتادند و این در حالی است که باز شدن نمادها در اواخر سال گذشته نیز با شفافیت صورت نگرفت.

همچنین در روزهای گذشته نیز شایعه‌ای مبنی بر اینکه قرار است شرکت‌های پالایش و پخش با تصمیماتی در حوزه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها اعمال خواهد کرد، حاشیه سود این شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.

بر این اساس، در روزهای پایانی معاملات هفته گذشته شاهد تشکیل صف‌ خرید در این گروه بودیم که این عوامل منجر به سبزپوشی شاخص بورس شد.

همچنین با روند رو به رشد مذاکرات و رفع تحریم‌ها روند رو‌ به رشد مثبتی در انتظار بازار سرمایه است و این را می‌توان مهم‌ترین موضوع در تحولات آینده بازار سهام مطرح کرد.

و دیگر کارشناسان بر این عقیده هستند که فعالیت در بازار سهام، فعالیت بلند مدتی است و سهامداران نباید با فعالیت‌های کوتاه معاملات بازار سرمایه را مختل کنند و به سهامداران توصیه می‌کنند تا با نگاه بلند مدت در بازار باقی بمانند چرا که نه تنها به نفع خودشان نیست بلکه عامل موثری در برگشت سریع‌تر بازار به دوران ثبت و تعادل محسوب می‌شود.

شایان ذکر است؛ هیجان سهامداران تازه کار و غیرحرفه‌ای مانع تعادل در بازه زمانی منطقی در بازار می‌شود، خرید و فروش‌های هیجانی و غالب شدن جو نوسان گیری در بازار عامل از بین رفتن ثبات در بازار می‌شود که روزهای گذشته بازار سرمایه این را به خوبی تجربه کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مثبت ، بازار ، ارزش ، سهم ، عملکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار