مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: زمانی که محدودیت‌های نقل و انتقال نقدینگی برداشته شود، می‌توانیم انتظار رشد و پیشرفت را در بازار سرمایه داشته باشیم.

بازار سرمایه در انتظار لغو محدودیت‌های نقل و انتقالحسن قالیباف مدیرعامل بورس اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم واکنش مثبت بازار سرمایه نسبت به مذاکرات لوزان گفت: هر مسئله‌ای دو اثر را در بازار می‌گذارد یکی اثر کوتاه‌مدت و روانی موضوع و دیگری اثر ماندگار و واقعی این موضوع. با فرض صورت گرفتن توافقات می‌توان انتظار بهبود در حوزه کسب و کار برای بنگاه‌های اقتصادی را داشت که اثر سودآوری این بنگاه‌ها را می‌توانیم به خوبی در بازار سرمایه مشاهده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برداشت محدودیت‌های نقل و انتقال پول در بازار سرمایه اظهار داشت: برداشت محدودیت‌ها در نقل و انتقال، پول وارد بازار سرمایه می‌شود و نقدینگی به جریان می‌افتد و با افزایش قیمت‌ها می‌توان اثر مستقیم، ماندگار و بلندمدت این موضوع را در بازار سرمایه مشاهده کرد.

قالیباف تصریح کرد: اثر کوتاه‌مدت این موضوع اثر روانی و هیجانی است و زمانی که خبرهای بیرونی سرمایه‌گذاران و فعالین بازار سرمایه را درگیر خود می‌کند که در بنگاه‌های اقتصادی آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی در این باره ادامه داد: اتفاقات مثبت در عمل اثر روانی مثبتی در بازار داشته و باعث تقویت تقاضا و در محدوده زمانی با کاهش عرضه روبرو خواهیم شد و اثر مثبتی که در روزهای ابتدای پس از بیانیه لوزان در بازار سرمایه دیده شد یک اثر روانی و غیرماندگار است و این موضوع برای ماندگار کردن روند مثبت در بازار سرمایه نیازمند اخبار تأییدکننده است که اگر این اتفافات تأییدکننده صورت بگیرد بازار با روال مثبت و در غیر این صورت باز هم با واکنش منفی روبرو خواهد شد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تصریح کرد: بازار سرمایه باید عکس‌العمل‌های خود را نسبت به اتفاقات بیرونی از یکدیگر تفکیک کند تا بتواند در زمان‌های مشخص نسبت به اتفاقات و خبرهای بیرونی واکنش درست از خود نشان دهد؛ پیش‌بینی اتفاقاتی که قرار است در تیر ماه صورت بگیرد می‌تواند جو بازار را به سمت تعادل حرکت دهد به طوری که قاعدتا با اجرای توافقات، مسائل بین‌المللی در حال حل شدن خواهد بود و این موضوع واکنش مثبت بازار را به همراه خواهد داشت.

قالیباف در توضیح شرایط بنگاه‌های اقتصادی گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور هزینه تحریم را پرداخت می‌کند که هزینه بالایی است و از طرف دیگر محدودیت‌های نقل و انتقال پول به خارج از کشور باعث شده تا سرمایه‌گذاران خارجی نتوانند وارد کشور شوند.

وی درخصوص شرایط برداشته شدن محدودیت‌های نقل و انتقال گفت: زمانی که سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند پول وارد کشور کنند و محدودیت‌های نقل و انتقال نقدینگی برداشته شود می‌توانیم انتظار رشد و پیشرفت را در بازار سرمایه داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار