حجت‌الاسلام معّلم پاسخ داد:

آیا جشن مبعث "27 رجب" بدعت است؟

مبعث در ابتدا هم از دیدگاه شیعه و سنی در همان روز بیست‌وهفتم رجب بوده است و کسی تاریخ یا روز دیگری را برای این روز اعلام نکرده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ 27رجب سالروز مبعث رسول اکرم (ص) است مسلمانان جهان این روز بزرگ را جشن می‌گیرند در این روز بزرگ جبرئیل فرشته الهی از سوی خداوند متعال برای رسول اکرم (ص) پیام‌آور رسالت ایشان است اما وهابیون کور‌دل و یک دانشمند مسیحی به این روز عزیز و اتفاقاتی که در این روز رخ داده است انتقادات و شبهاتی وارد کرده‌اند که در مورد این شبهات با یک کارشناس مذهبی و استاد حوزه حجت‌الاسلام معلم گفتگو کردیم که امیدواریم این مصاحبه کوتاه مورد نظر شما و پاسخگوی شبهات شما عزیزان قرار بگیرد.

اخیراً یکی از مفتی‌های وهابیت رخداد مبعث را در روز دهم محرم اعلام کرده است نظر اسلام و شیعه درا ین باره چیست؟


حجت‌الاسلام معلم: مبعث در ابتدا هم از دیدگاه شیعه و سنی در همان روز بیست‌وهفتم رجب بوده است و کسی تاریخ یا روز دیگری را برای این روز اعلام نکرده است و حالا اگر کسی دیدگاه جدیدی در این باره دارد آن فرد باید برای گفته خود، دلیل و مدرک بیاورد.

در حاشیه کنایی که "هیکل" نویسنده مصری درباره رسول اکرم (ص) نوشته بود یک دانشمند مسیحی نقدی را وارد کرده که ایشان هنگامی که جبرئیل بر ایشان وارد می‌شود رسول اکرم (ص) احساس می‌کند که شیطان و اجنه غار را تسخیر کردند آیا چنین قضیه‌ای وجود داشته است.

حجت‌الاسلام و‌المسلین معلم: به هر حال رسول اکرم (ص) انسان بودند و ایشان هم وقتی اتفاقی می‌افتد باید بر درستی و غلطی آن اشتباه برایشان ثابت می‌شد حتی ایشان نزد حضرت خدیجه (س) می‌روند و قضیه‌ای را برای ایشان توضیح می‌دهند و حضرت خدیجه برای پسر عموی خود توضیح می‌دهد و آن با کسی که به کتب ادیان مختلف آشنایی داشته این حادثه را تایید کردند بقیه قضایا یا حوادثی که در این ماجرا وجود دارد ساخته بنی‌امیه و دشمنان پیامبر (ص) است که آن‌ها را برای خراب کردن وجه ایشان ساختند.

در قسمت دیگری از این کتاب اینگونه آمده است که جبرئیل از بس رسول اکرم (ص) را با جامعه‌ای که بر تن داشتند فشار دادن که پیامبر احساس مرگ کردند آیا این قضیه درست است؟

حجت‌الاسلام معلم: ایشان بر پیامبر(ص) وارد شدند و دست رسول اکرم (ص) را گرفتند که با پیامبر صحبت کنند و برای اینکه رسول اکرم (ص) را هشیار و آگاه کنند که ما پشت تو هستیم نگران چیزی نباش و با توکل به خدا ادامه بده کمی هم شاید دست گرفتن پیامبر با کمی فشار همراه بوده ولی نه اینکه ایشان احساس دردی کنند و یا موجب آزار و درد ایشان شود و این موضوع هم جزو همان حوادثی و درد نهانی است که انسان‌هایی مثل بنی امیه برای ایشان ساختند.

آیا جشن مبعث بدعت است؟ خیر اینگونه نیست به علت اینکه این مورد ساختگی را وارد دین بکن ما چیزی را وارد دین نمی‌کنم بلکه از گذشته این جشن‌ها برای ولادت ما و مبعث‌های انبیا بوده است مثلاً جشن کریسمس برای مسیحیان وجود دارد یا تولد انبیاء در یک ادیان جشن گرفته می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار