اکونومیست در گزارشی غیبت سران کشورهای عرب خلیج فارس را در آمریکا، اعتراضی آشکار به اوباما دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از اکونومیست، دولت آمریکا به خوبی از این حقیقت آگاه است که متحدانش در منطقه خلیج فارس، از مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران دل خوشی ندارند. پادشاهان، امیران و شیخ های عرب مدعی هستند توافق آمریکا با ایران به سلطه جوامع شیعی و دخالت بیشتر این جوامع در مناطق سنی‌نشین و در پی آن به جنگ و درگیری بیشتر در منطقه منجر خواهد شد. سران عربی ادعا دارند توقف کنترل ایران به این معناست که بعد از یک دهه، ممکن است کل منطقه را تب رقابت سلاح‌های هسته‌ای فراگیرد.

از این‌رو، بیانیه سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، در 10 مه (20 اردیبهشت) مبنی بر حضور نیافتن در نشست آمریکا با 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس، برای بسیاری از شاهدان حکم اعتراض آشکار سران سعودی به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، را داشت. 

طولی نکشید که «حمد بن خلیفه،» پادشاه بحرین و جیره خوار عربستان، نیز پیرو انصراف پادشاه عربستان شد. سران  عمان و امارات متحده نیز از ابتدا قصد شرکت در این جلسه را نداشتند. از 6 کشور عضو، تنها دو کشور قطر و کویت در این نشست شرکت خواهند کرد؛ نشستی که باراک اوباما برای فروکش کردن ترس سران عربی دو روز را به آن اختصاص داده است،  امروز (چهارشنبه) در واشینگتن و پنجشنبه در کمپ دیوید.    


انتهای پیام/

   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار