قلعه تاریخی خوسف خراسان جنوبی در سال 1356 با شماره 1371 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بنا بر روایات تاریخی دیوارهای قلعه در زمان زمامداری کاظم خان در هنگامی که نادرشاه افشار بر ایران حکومت می‌کرد و قاینات نیز تحت سیطره اسماعیل خان خزیمه بود پایه‌ریزی شد.

رمضانی افزود: بعدها در زمان حاکمیت محمدرضا خان دوم مشهور به سرهنگ مقارن با حکومت امیر علم خان پدر شوکت الملک و جد اسدالله علم حدود اواخر دوره زندیه ابنیه و فضاهای داخلی آن به فراخور نیاز گسترش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بنابر ویژگی‌های قلعه به لحاظ فرم معماری ساختار آن را به تقلید از قلاع اروپایی می‌نمایاند در اطراف حصار گلی قلعه که امروزه بر اثر فرسایش ارتفاع آن کاسته شده است برج‌هایی استوانه شکل بنا گشته که قاعده این استوانه از رأس آن به دلیل ایجاد تعادل برج عریض‌تر است.

وی خاطر نشان کرد: از جمله عملیات مرمتی که در سال 94-93 در این بنا انجام می‌گیرد می‌توان به اجرای طاق سر در قلعه به روش قدیم، مرمت و استحکام بخشی پایه‌های اطراف سردر ورودی بر اساس شواهد موجود، مرمت موضعی حصار قلعه و اجرای اندود شن گل حصار اشاره کرد.

رمضانی گفت: برج ها علاوه بر استحکام و پشت بند بودن برای حصار، محل ایستادن نگهبانان و مدافعان قلعه نیز بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین مرمت بخش‌هایی از مدرسه تاریخی شوکتیه از اوایل بهمن ماه سال گذشته در دستور کار نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بیرجند قرار گرفت که در این راستا اجرای گچ‌کاری در قسمت‎های مختلف از جمله هشتی‌ها، دالان‌ها، تالار و اتاق‌های اطراف، مرمت رسمی بندی‌های گچی هشتی، مرمت نورگیر هشتی، بندکشی آجرنمای صحن و در ادامه مرمت و ساماندهی نمای جنوبی بنا و مرمت مقرنس‌های گچی ورودی اصلی از جمله اقدامات مرمتی این بنای تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: مرمت قلعه تاریخی خوسف از بناهای دوره افشاریه از محل اعتبارات اضطراری شهرستان خوسف آغاز شد.

این بنا در سال 1312 هـ . ق مطابق با 1272 شمسی در دوره قاجاریه ساخته شده و در سال 1356 با شماره 1371 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
انتهای پیام/س   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.