غار بتون سرایان بیرجند از بسیاری جهات به ویژه به علت وجود گذرگاه‌های ممتد و حوضچه‌های موجود یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران در نوع خود است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت غار بتون شهرستان سرایان در فهرست میراث طبیعی ملی کشور خبر داد و گفت: تحقیقات به عمل آمده توسط غارنوردان در سالهای گذشته عمق غار را 400 متر تخمین زده‌اند.

رمضانی افزود: از تاریخ ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، این اثر تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع می باشدو  در این راستا تعیین عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی آن نیز به عهده این سازمان است.

وی تصریح کرد: غار بتون در نتیجه ترکیب آب حاصل از بارش قطرات باران با گاز دی اکسید کربن موجود در هوا و تشکیل اسید کربنیک ضعیف و نفوذ آن در زمین‌های آهکی و انجام واکنش‌های شیمیایی ترکیبی ناپایدار به نام بی‌کربنات کلسیم به وجود آورده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: چون این ماده در آب نامحلول است در درون لایه‌های آهکی ضخیم فضاهای خالی ریزی را ایجاد کرده و این فضاهای خالی میلیون‌ها سال گسترش پیداکرده و به مرور زمان به هم پیوسته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: داخل این غار انواع تزئینات آهکی (استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌های لوله‌ای، میله‌ای و گل کلمی)، حوضچه‌های آب معدنی، بلورهای زیبای کوارتز و کلسیت و پدیده بی نظیر مروارید غار مشاهده می‌شود.

غار بتون سرایان در 12 کیلومتری مرکز شهر سرایان و در 8 کیلومتری روستای چرمه واقع شده که در نزدیکی این غار زیارتگاه پیر اباذر قرار دارد.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.