به گزارش خبرنگار پارلمانی
باشگاه خبرنگاران؛ کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عصر امروز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در دومین سمینار مشترک همکاریهای پژوهشی مراکز پژوهشهای پارلمانی ایران و کره جنوبی که در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، گفت: امروز بحث حکومت یکی از مباحث مطرح است که یکی از اجزا و اهداف حکومت خوب به نظام قانونگذاری در کشور باز میگردد.
وی افزود: اگر پارلمانها بتوانند از وضعیتی برخوردار باشند که قوانین ماندگار و جامع برای کشور خود ایجاد کنند، گام موثری برای بهتر حکومت کردن برداشتهاند.
جلالی تصریح کرد: بیتردید برای همین پژوهش مسئله مهمی است، امروز نمیتوان قانونگذاری را فارغ از بحث پژوهشی و علمی انجام داد، لذا براین اساس جریان تشکیل مراکز علمی و پژوهشی در پارلمانها مسئلهای است که در چند دهه اخیر مطرح شده است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران هم که در سال ۱۳۷۴ مصادف با ۱۹۹۵ تاسیس شد، شاید بتوان گفت که مرکز پژوهشهای ایران به یکی از پیشتازها در تشکیل امر مرکز پژوهشها بوده، که این مهم در قانونگذاری کشورمان نقش ایفا میکند.
وی تاکید کرد: فراگیری از تجربیات راهی است که میتواند مسیر کشورها را در رسیدن به یک نقطه بالا و بالاتر هموار و کوتاهتر کند.
جلالی افزود: ما به عنوان کشورهایی که در یک دهکده جهانی با هم زندگی میکنیم، نیازمند این مهم هستیم که از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم و هرچقدر که مراکز پژوهشی پارلمانی بتواند ارتباطات بیشتری با هم داشته باشند، این مهم تسریع میکند.
نماینده مجلس نهم گفت: همچنین رفت و آمدهایی که میان مرکز پژوهشهای کشورها اتفاق میافتد، میتواند زمینهای برای این شود که مراکز پژوهشی پارلمانی دارای اتحادیه باشند و به شکل نظاممند تبادل اطلاعات، افکار، کارشناسی و بدست آوردن تجربیات کنند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در ادامه به صورت مختصر سخنان خود در مورد فرآیند قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران، وظایف مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اهداف مرکز پژوهشها، ساز و کارهای مرکز پژوهشها برای تقویت جایگاه پژوهش در فرآیند قانونگذاری، مشارکت فعال کارشناسان مرکز در جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس، تقویت تعامل با کارشناسان مجلس، تبادل مستمر دانش و تجربیات با سایر مراکز تولید، استفاده از تجارب سایر مراکز پژوهشی پارلمانی و همچنین تشکیل بانک جامع نخبگان اشاره کرد.
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در رابطه با احزاب در قانون اساسی گفت: در قانون اساسی احزاب به رسمیت شناخته شده و احزاب سیاسی فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: در داخل پارلمان ایران هم مجموعههایی وجود دارد که در آن نمایندگانی که در آن با هم مشترکات دارند، به عنوان فراکسیون فعالیت میکنند و همچون پارلمانهای دیگر نظر فراکسیونها در مورد قوانینی که مطرح میشود، تاثیرگذار است.
جلالی گفت: برخی از قوانینی که سبقه سیاسی ندارند، طبیعی است که در آنجا نگاه کارشناسی وجود دارد و کارشناسی میتواند سرنوشت قوانین را تعیین کند، اما موضوعاتی که سیاست در آنها پررنگ باشد و نقش احزاب و گروههای سیاسی پررنگ شود، نقش فراکسیونها نیز پررنگ میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچون سایر کشورها رابطه با قوه مجریه همیشه رابطه گل و بلبلی نیست و در برخی از امور اختلاف نظر داریم و یا گزارشهایی که تهیه میکنیم، شاید مرود رضایت دولتها نباشد، مثلا در دولت گذشته در مورد بحث یارانهها اختلاف نظر داشتیم و مرکز پژوهشهای مجلس در این مورد صریحا نظرات خود را به پارلمان منتقل کرد.
جلالی تاکید کرد: آنچه که در مرکز پژوهشها مهم است، این است که رویکرد و نگاه سیاسی نداشته باشیم و فصل الختام ما با قوه مقننه و مجریه کارشناسی و نگاه دقیق علمی باشد.
این نماینده مجلس نهم گفت: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در طول ۲۰ سال فعالیت خود به یک درنگ تبدیل شده و جز بحث کارشناسی بحث دیگری وجود ندارد.
در ادامه این سمینار سونگهولیم رئیس مرکز پژوهشهای کره جنوبی نیز گفت: افتخار میکنم که امروز در جمع محققین و نمایندگان دو کشور بسیار نزدیک ایران و کره هستم و همچنین تشکر میکنم از آقای جلالی و جمهوری اسلامی ایران که از ما دعوت کردند تا این سمینار مشترک را برگزار کنیم.
وی افزود: مراکز تحقیقاتی ما بیشتر شده و به خاطر جهانی سازی مراکز ما بیمعنا شدهاند که این امر باعث شده دنیا با هم مرتبط باشد و ما درک بیشتری نسبت به مراکز مطالعاتی پارلمانی داشته باشیم.
رئیس مرکز پژوهشهای کره جنوبی تصریح کرد: معتقدم این سمینارها میتواند بسیار مهم باشد و میتواند گسترش یابد، روابط ایران و کره از سال ۶۲ به صورت رسمی و دیپلماتیک ایجاد شده که این را میتوانیم در نامگذاری دو خیابان در ایران به عنوان خیابان سئول و در کره جنوبی به عنوان خیابان تهران مشاهده کنیم، امیدواریم این دوستی ما بیشتر شود، چرا که ایران تاریخی افتخارآمیز دارد و میتوانیم الان اطلاعات ارزشمندی دریافت کنیم.
سونگهولیم ادامه داد: ما نیز انقلاب دموکراتیک در سال ۱۹۸۷ داشتیم که مجلس کره قبل از انقلاب خیلی نقشی نداشته و پارلمان بعد از انقلاب به عنوان اولین نهاد قانونگذاری ظهور کرد و به خاطر این مهم ارتباط مجلس با بحث اجرایی بیشتر و تنگاتنگ شده، در حال حاضر نیز این نقش افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: در سال ۱۹۸۰ اختلافات بین تعداد قانونهای مجلس و دستور رئیس جمهور زیاد بود، اما بعد از انقلابی که رخ داد، این اختلافات کاهش پیدا کرد و این نشان میدهد تعداد قانونهای مجلس با تعداد قوانین رئیس جمهور تقریبا یکی است.
رئیس مرکز پژوهشهای کره جنوبی ادامه داد: تناسب از قوانین مجلس نسبت به قوه مجریه هم در سالهای اخیر متناسبتر شده و اهمیت قانونگذاری نیز افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر هم سهم لوایح مجلس کره جنوبی افزایش چشمگیری داشته و در آماری که وجود دارد، نشان میدهد که مجلس کره جنوبی در مقایسه با قوه مجریه رشد داشته است.
سونگهولیم یادآور شد: در دوره ۱۸ مجلس بیش از ۴۵۰۰ سمینار باز ساماندهی شد و بین دوره ۱۸ و ۱۹ این عدد ثابت ماند. سمینارهای باز افزایش پیدا کرد و تعداد سمینارها توسط پارلمان کره در سال ۲۰۱۳ تقریبا ۱۴۰۰ سمینار برآورد کردیم که در این سمینارهای باز افراد مختلف جامعه نیز شرکت کردند.
وی گفت: نارس اندیشکده اصلی برای مجلس ملی کره جنوبی است، در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و به عنوان یک اندیشکده یا تحقیقکده مستقل برای اینکه ظرفیت قانونگذاری مجلس افزایش پیدا کند، تشکیل شد که ما در تمام عرصههای اجتماعی، اقتصادی و ارتباطات سیاسی، فرهنگی و... تحقیق میکنیم، اما ۳۰ درصد از تحقیقاتی که انجام میدهیم، با ابتکار خودمان صورت میگیرد.
رئیس مرکز پژوهشهای کره جنوبی ادامه داد: تعداد تحقیقاتی که از طریق ما انجام شده و به درخواست اعضای مجلس ملی کره در سال ۲۰۰۸ بوده، ۲۰۰۰ پروژه تحقیقاتی بوده، اما در سال گذشته یعنی سال ۲۰۱۴ ما ۶۰۰۰ خدمات مطالعاتی ارائه کردیم که این هم با درخواست اعضای مجلس ملی کره جنوبی بوده که این امر نشان میدهد فعالیتهای تحقیقاتی ما افزایش پیدا کرده.
سونگهولیم در پایان خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم که ایدههای متناقض را هم در تحقیقات خود ارائه کنیم که این ایجاد همگرایی میکند.
انتهای پیام/