تصویر برداری هوایی با ربات پرنده ساخت دانشگاه آزاد اسلامی تبریز موفقیت دیگری را به نام این دانشگاه به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،دکترعلی رضایی رئیس این دانشگاه گفت: ربات پرنده یکی از محصولات رباتیکی مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری‌های نرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می‌باشد که با عنوان کوادروتور نیز شناخته می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز افزود: پژوهشگران این مرکز تحقیقاتی موفق شدند پس از چندین ماه تلاش،ربات پرنده خود را با موفقیت در فضای آزاد به پرواز درآورند.

دکتر رضایی گفت: فرایند تحقیق و طراحی این ربات از یک سال پیش شروع شده که پس از تحقیقات سه ماهه بر روی قطعات و مسائل کنترلی آن، در مرحله اول بدنه این ربات با ترکیبی از آلومینیوم و فیبرکربن طراحی و ساخته شده است و همچنین برای کاهش تأثیرگذاری ضربات وارده به ربات در حین پرواز و فرود، سیستم تعلیق کمک فنری نیز برای آن تعبیه شده است.

وی تصریح کرد: در ساخت این ربات پرنده سیستم‌هایی مانند سیستم خلبان تمام‌خودکار، سیستم‌های امنیتی، پایدارکننده دوربین، سیستم‌های تنظیم پرواز خودکار، قطب‌نما، جهت‌یاب، شتاب‌سنج و ارتفاع‌سنج بکار گرفته شده است که موجب شده قابلیت های: کنترل آسان توسط اپراتور، شعاع و ارتفاع برد قابل تنظیم و قابل ارتقا، مدت‌زمان پرواز طولانی،پایداری بالا در شرایط نامناسب جوی از مشخصات این محصول باشد که تست اولیه این ربات در فضای سرپوشیده شروع و پس از تست یک ماهه و کالیبره شدن، برای بررسی عملیاتی بودن آن در محیط‌های واقعی،این‌بار در فضای آزاد و در زمین فوتبال دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که ربات پرنده با پرواز موفقیت آمیزتوانست تصویربردای هوایی با کیفیت قابل قبول و در زوایای مختلف انجام دهد.

این ربات با توجه به قدرت مانور بالادر ارتفاع پایین قادر است برای انواع کاربردها مانند عملیات امداد و نجات در مناطق صعب‌العبور، فیلم‌برداری هوایی، نگهبانی و فعالیت‌های نظامی و انتظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد مرکز تحقیقات رباتیک وفناوری های نرم دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اعلام آمادگی نموده که قادر است ربات پرنده با مشخصات خاص منظوره براساس کاربرد مورد نیاز مانند ارتفاع قابل پرواز، مدت پرواز، نحوه ارسال و ضبط تصویر و نحوه کنترل ربات تولید نماید.

ربات پرنده در کشورهای پیشرفته جهان برای مصارف کنترل ترافیک و تحویل سریع کالا به مشتری توسط فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به بومی شدن این تکنولوژی و با توجه به دردسترس بودن سورس اصلی واحد کنترلی ربات ساخته شده می‌توان این ربات را برای هر مأموریتی برنامه‌ریزی کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.