دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بیشترین برداشت آب از منابع زیر زمینی را به علت مصارف کشاورزی عنوان کرد و افزود: در حالی که 92 درصد آب شیرین برای مصارف کشاورزی استفاده می شود در این میان فقط 9 درصد تولید ناخالص کشور از راه کشاورزی تامین می گردد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،دکتر کلانتری در کار گروه آب و کشاورزی شهرستان بناب برداشت هرگونه نمک از دریاچه ارومیه را منوط به دریافت مجوز های لازم اعلام کرد و گفت: 15 میلیارد تن نمک در این دریاچه وجود دارد که نباید بی رویه تخریب شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه توسعه نادرست کشاورزی پیش از ظرفیت اکوسیستم، الگوهای کشت نامناسب، مصارف غیر متعارف و تغییرات اقلیمی را از عمده دلایل خشکی دریاچه ارومیه نام برد.

وی افزود: امسال 21 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرحهای ستاد احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده است و هر طرحی که با هدف هدایت آب به این دریاچه در ستاد استانی به تصویب برسد می تواند از اعتبارات این ستاد بهره مند شود.

وی با اشاره به اینکه دولت هیچ سیاستی را بدون پرداخت خسارت به کشاورزان منطقه اجراء نخواهد کرد گفت: اگر نیاز باشد مقادیری آب از محل نکاشت به دریاچه ارومیه هدایت شود دولت ملزم به پرداخت حق آبه کشاورزان و خسارت وارده خواهد بود.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز احیای دریاچه ارمیه را در قالب برنامه های مدون از مطالبات جدی مردم حاشیه دریاچه اعلام کرد و گفت: دبیر خانه این ستاد باید از ظرفیت دانشگاههای تبریز، ارومیه ،بناب و مراغه در احیای این دریاچه بهره‌مند شدند.

باقری بنابی از روند صدور مجوز شهرگ گلخانه ای این شهرستان انتقاد کرد و افزود:بیش از سه سال نسبت به احداث این شهرک اقدام شده اما صدور مجوز آن در پیچ و خم اداری گرفتار و نتیجه ای حاصل نشده است.

فرماندار بناب نیز با اشاره به اینکه 3 هزار هکتار از اراضی بناب توسط انهار سنتی آبیاری می شوند گفت:در صورت تخصیص اعتبارات مناسب 200 کیلومتر از انهار شهرستان نیاز به کانال بتنی دارند.

فرج الهی از اقدام خود جوش کشاورزان بنابی در کاهش 500 هکتاری زیر کشت پیاز خبر داد و گفت:در جهت تشویق این کشاورزان باید بسته های حمایتی ارائه شود.

وی اصلاح مسیر و پوشش بتنی انهار،خرید حقآبه کشاورزان توسط دولت و اجرای لوله انتقال آب از رودخانه ها به اراضی کشاورزی را مهمترین مطالبات مردم منطقه بخصوص کشاورزان اعلام کرد.
انتهای پیام/ع
برچسب ها: دریاچه ، ارومیه ، احیا ، نمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.