باگذشت ۱۵ سال از آغازعملیات اجرایی راه آهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار می رود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می کند، زمان افتتاح هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژه های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در ۱۰ قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می شود و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات زیرساخت های آن به پایان رسیده است.

در مسیر این پروژه ۱۱ تونل نسبتا بزرگ و ۱۰ گالری در مجموع به طول ۱۴.۳۴ کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر ۵۱۵ آب رو با طول حدود ده کیلومتر ساخته می شود.

با احداث راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می یابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقه ای این پروژه را نشان می دهد.

با توجه به اینکه این خط راه آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه آهن ترکیه متصل می شود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است. ‌

مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق العاده کم است و در نتیجه با احداث خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت. ‌

احداث این خط آهن باعث صرفه جویی در سوخت، کاهش توقف های مکرر قطار به دلیل دو خطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلاینده های محیطی می شود.


عملیات اجرایی این پروژه از سال ۷۹ آغاز شده و بارها مسئولان استانی و ملی خبر از اتمام این پروژه در آینده نزدیک داده اند، آینده ای که هنوز هم فرا نرسیده و هم اکنون نیز زمان افتتاح آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به کار گیری فاینانس برای تکمیل پروژه ضروری است

استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با مهر با اشاره به این پروژه گفت: تکمیل این پروژه هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد که با توجه به وضع اقتصادی دولت نمی توان شاهد تحقق این مبلغ بود و به همین دلیل به دنبال فاینانس برای تکمیل پروژه هستیم.

اسماعیل جبارزاده ادامه داد: مشکلات اقتصادی سبب شده بود که این پروژه در طول چندین سال گذشته به حال خود رها شود هرچند در طول سال ۹۳، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن در نظر گرفته شده بود که رقم بالایی از آن تخصیص یافت.

وی افزود: استفاده از فاینانس برای تکمیل هر چه سریع تر این طرح می تواند گره گشا باشد زیرا با توجه به اهمیت بالای این پروژه، به کار گیری تمامی توان دولت و مسئولان برای تکمیل آن ضروری به نظر می رسد.


اعتبارات عمرانی پاسخگوی هزینه بالای پروژه نخواهد بود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با مهر با اشاره به این پروژه عظیم گفت: پروژه خط‌آهن تبریز- میانه از جمله پروژه‌های اولویت‌دار و استراتژیک استان است که از زمان به روی کار آمدن دولت توجه ویژه ای برای اتمام هر چه سریع تر آن شده است.

محمدصادق پورمهدی ادامه داد: این پروژه از سمت میانه تا بستان آباد بالای ۹۰ درصد پیشرفت کار دارد اما از سوی بستان‌آباد به تبریز موانعی در سر راه این پروژه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه بالای هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، گفت: در سال ۹۴ برای این پروژه ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است اما بدیهی است که این میزان پاسخگوی هزینه بالای این طرح نخواهد بود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: تاکنون برای ساخت و تکمیل زیرساخت های این پروژه تا گردنه شیبلی(بستان آباد) افزون بر ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل بقیه عملیات همراه با روسازی‌ها و تا گام بهره برداری یک هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

پورمهدی افزود: به همین دلیل استانداری در کنار اعتبارات تخصیص یافته به دنبال فاینانس و مشارکت بخش خصوصی نیزاست.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بررسی این مشکل توسط رئیس جمهور گفت: در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به استان مشکلات و موانع این پروژه مورد بررسی ویژه قرار می گیرد.


راه آهن تبریز – میانه از باصرفه ترین مسیرهای ریلی کشور

توحید اخلاقی نیز در گفتگو با مهر با اشاره به وضعیت راه آهن تبریز – میانه اظهار داشت: بخش اعظم این پروژه مربوط به عملیات رو سازی آن است که در حال حاضر نیز ۵۲ کیلومتر ریل‌ها از کشور هندوستان خریداری شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی آذربایجان شرقی ادامه داد: پیشرفت های خوبی در مسیر میانه به بستان آباد مشاهده می شود اما در مسیر بستان آباد به تبریز به علت ناهمواری‌های مسیر دارای مشکلاتی هستیم.

وی افزود: در افق بلند مدت این خط راه آهن، مسیری دو خطه با راه آهن برقی در نظر گرفته شده که در ترانزیت کشوری نقش مهمی خواهد داشت و به طور یقین یکی از مهم ترین پروژه های کشور محسوب خواهد شد.

اخلاقی با بیان اینکه با اجرای این طرح مسیر بین کلانشهر تهران و تبریز بسیار کوتاه تر می شود، گفت: راه آهن تبریز – میانه یکی از اقتصادی‌ترین و با صرفه‌ترین مسیرهای ریلی کشور است که با افتتاح آن شاهد تحولی عظیم در حمل و نقل کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، ترانزیت ، میانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.