طبق جدیدترین آمارها در هر ساعت 19 طلاق در ایران به ثبت می‌سد.

تاپ 2 امروز بعدازظهر//گره طلاق با دندان باز نمی‌شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اعلام چنین آماری در کشوری با فرهنگ و تمدنی غنی نگران کننده است. 

طلاق در همه فرهنگ‌ها، بویژه در دین اسلام جز در موارد بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر توصیه شده است. و در کلام رسول اکرم (ص) از آن به‌عنوان منفورترین حلال یاد شده است.

 طلاق همچون قطع عضوی از بدن برای آنان که گرفتارش می شوند تجربه‌ای تلخ و تکان‌دهنده است. حال با توجه به گفته مذکور آمار تکان‌دهنده به دنبال دلایل بروز این مساله در جامعه هستیم. 
 
دلایل اصلی طلاق چیست؟ 

در کشور ما عوامل متفاوت اجتماعی و فردی در بروز پدیده طلاق مداخله دارد. 

اقتصاد، مهمترین عامل افزایش طلاق است،‌افزایش هزینه‌های زندگی و روند رو به رشد شهر نشینی از جمله مواردی هستند که به این موضوع دامن می‌زنند. 
عوامل شخصیتی تاثیر به سزایی نیز بر افزایش طلاق دارد. میزان سازگاری و بهداشت روانی از جمله عوامل شخصیتی است. 

عوامل ارتباطی بین زوجین نیز تاثیر بسیاری در این امر دارد. عوامل ارتباطی همان ارتباط،رفت و آمد با خانواده همسر و نگرشی که این دو نسبت به هم دارند، نگرشی که تاثیر آن بر زندگی اینده زوجین تاثیر ب سزایی دارد. 

از عوامل اجتماعی که بر این موضوع صحه می‌گذارد می‌توان به از  بین رفتن قبح اجتماعی این موضوع اشاره کرد که زوجین از آن بعنوان اولین راه حل استفاده کرده و آن را اولین پیشنهاد برای از بین بردن شکل خود می دانند. 

حال با ثبت 19 طلاق در ساعت به دنبال آثار آن بر هر کدام زن، مرد، کودکان و تهدیدی که نسل آینده را در برخواهد گرفت هستیم... 
 
آثار و عوارض منفی طلاق بر مردان 

فشارهای روحی و روانی، ابتلا به انواع آسیب ها مثل اعتیاد به مواد مخدر ، الکل، اختلالات رفتاری، خودکشی، از دست دادن پیوندها و همبستگی‌ با خانواده و اختلاف با سایر اعضای خانواده ، اختلاف بین فرزندان با همسر در صورت ازدواج مجدد از جمله پیاده‌روهای منفی طلاق بر مردان می باشد. 
 
آثار و عوارض منفی طلاق بر زنان 

مشکلات اقتصادی و معیشتی، افسردگی ، سرخوردگی ، کاهش رضایت از زندگی،پذیرش نقش چند گانه و تعدد نقش‌ها، مشکلات ناشی از عدم حضانت فرزندان، از دست دادن سلامت روانی از جمله آثار و پیامدهایی است که زنان مطلقه با آن درگیر هستند. 
 
آثار و عوارض منفی طلاق بر فرزندان 

آثار و عوارضی که طلاق بر فرزندان طلاق به همراه دارد از آن جهت قابل اهمیت است که می‌تواند زمینه بروز بسیاری از اختلالات رفتاری و روحی و روانی در آنان باشد و زندگی فردی و اجتماعی آتی آنان را به مخاطره اندازد. 

بروز افسردگی در کودکان و نوجوان ، اضطراب، پرخاشگری و عصیان در نوجوانان ، حسادت، سوء ظن و بدبینی نسبت به دیگران، فرار از منزل، ترک تحصیل، بزهکاری و کجروی اجتماعی (قتل، دزدی) اختلال هویت ، ضعف سلامتی جسمی و روانی، احساس درماندگی و سرخوردگی و گرایش به انواع انحرافات اجتماعی به جهت ضعف کنترل رفتاری و اخلاقی توسط والدین، اجتماع ستیزی و دگیر آزاری و بروز انواع خشونت های اجتماعی از جمله اثاری است که بر کودکان طلاق دارد. 

گذشته از اعضای خانواده، اثار و پیامدهای ناشی از طلاق می‌تواند اجتماع را تحت تاثیر قرار داده و تبعاتی را در جامعه به همراه داشته باشد. 
 
آثار و عوارض طلاق بر جامعه 

افزایش جرایم اجتماعی، تزلزل اجتماعی و عدم ثبات جامعه فروپاشی خانواده به عنوان مهمترین عوامل خواهد بود. 

افزایش کودکان خیابانی و سایر آسیب‌های اجتماعی همچون فرار از منزل ، تکدی گری، قتل، خودکشی، از جمله عوارض ناشی از طلاق است. 
 
*راهکارهای کاهش آمار طلاق 

آمار بالای طلاق این فکر را به ذهن می‌آورد که دلیل جدایی این زوج‌های که یک زمانی عاشق هم بودند چیست؟ چه طور می‌شود دو نفر که تا دیروز رابطه خوبی با هم داشتند امروز آنقدر از هم دور شده‌اند که تنها راه را جدایی می بینند. 

می‌شود راه حل‌هایی در این باره به کار برد تا این معضل روز به روز کاهش پیدا کند. بهتر است کمی مهربانانه تر راجع به خود فکر کنیم و نسبت به تصمیمات روز و اساسی عکس العمل نشان ندهیم و از مشاوره های آموزشی قبل ازدواج استفاده شود. 

یکی دیگر از راهکارهای کنترل طلاق، سرمایه‌گذاری در مقوله پیشگیری است. باید تلاش شود تا با همکاری همه دستگاه ها مرتبط گامی مفید برداشته شود و در این مسیر نباید نقش تاثیر گذار خانواد در پیشگیری  از این امر ناپسند را نادیده گرفت. چرا که خانواده کانون آرمش و رشد زوجین و گهواه نسل سالم آینده است. 

گزارش: زهرا رمضانی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۲۷ دی ۱۳۹۴
با دس باز ها کنن !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
گره طلاق با مسئوليت پذيري و اجباري شدن گذراندن آموزش قبل از ازدواج براي زوجين باز ميشود
آخرین اخبار