بر اثر سوانح و تصادفات جاده‌ای سالانه هزاران نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در ایران هر 30 دقیقه یک نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شود. در ایران بعد از سرطان تصادفات و تلفات ناشی از آن دومین عامل مرگ و میر به حساب می‌آید و طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان بهداشت  جهانی ایران جزء کشورهای منطقه قرمز خطرناک در رانندگی جاده‌ای است و دارای رتبه پنجم در جهان است.

* و اما مقصر اصلی ماجرا

با استناد به مستندات ارائه شده جای سوال دارد که در مثلث سوانح و تصادفات که شامل انسان، راه و خودرو است کدام یک را باید مقصر اصلی این حوادث دانست.

متاسفانه مشتریان ایرانی هنگام خرید خودرو کمترین مساله‌ای را که حائز اهمیت می‌دانند سطح ایمنی خودرو است. چه بسا اگر این مساله برای مردم در درجه‌ی اول انتخاب خودروی مورد نظرشان قرار داشت سازندگان خودرو ناچار بودند تا سطح کیفیت و امنیت خودروی تولیدی خود را بالا ببرند.

* و باز هم پراید

به عنوان مثال پراید سایپا بالا ترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده است. طبق بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده است که 15 درصد مرگ و میر جاده ای و شهری به واسطه‌ی این نوع خودرو است.

شرکت تولید کننده خودرو سعی دارد صورت مساله را این گونه جلوه دهد که چون تیراژ تولید این خودرو بالاست پس کاملا طبیعی است که بیشتر تصادف‌ها به واسطه‌ی این نوع خودرو اتفاق بیفتد. البته مسائل گفته شده الزاما بدان معنی نیست که عوامل انسانی و امنیت جاده‌ها در این مساله بی تاثیر هستند.

عدم رعایت قانون توسط عابرین و خودروها سبب می‌شود که حجم تصادف‌ها و تلفات ناشی از آن در ایران در رتبه ای بسیار بالاتر از سطح استاندارد  جهانی قرار بگیرد.

*فرهنگ رانندگی ضامن کاهش آسیب

در واقع این گونه به نظر می‌رسد که تا زمانی که در عوض استفاده ار خطوط راهنمایی و رانندگی ملزم به استفاده از دیوارهای بتنی هستیم تعویض کلیه خودروها با امن‌ترین نوع آن در جهان مشکلی را حل نمی‌کند و در اولویت بعد کیفیت سطح جاده‌ها باید جدی گرفته شود و همچنین توجه به ناوگان امداد جاده‌ای می‌تواند نقش شایان توجهی را در کاهش تلفات ناشی از تصادفات شهری و جاده‌ای داشته باشد.

انتظار میرود با مسئولیت پذیری هرچه  بیشتر سازندگان خودرو و ترویج سطح فرهنگ ترافیکی و تلاش بیشتر نیروی انتظامی روزی فرا برسد که حجم قابل توجهی از آمار تصادفات‌های شهری و جاده‌ای کم شود.
 
گزارش از فاطمه سیدی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار