مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطالعات پیش امکان سنجی را برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان زنجان در بخش معدن و صنایع معدنی را به انجام رساند.

مطالعات پیش امکان سنجی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان زنجان در بخش معدن و صنایع معدنیبه گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطالعات پیش امکان‌سنجی را برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان زنجان در بخش معدن و صنایع معدنی را به انجام رساند.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام داشت: تنوع مواد معدنی استان زنجان هم به لحاظ فعالیت معدنی و هم به لحاظ احداث واحدهای صنایع معدنی، سرمایه‌گذاری در این بخش را توجیه‌پذیر می‌سازد. با توجه به فراوانی معادن سرب و روی و بزرگ‌ترین معدن در حال بهره‌برداری ایران در این استان و نیز معادن فلدسپات، سیلیس، خاک صنعتی و سنگ آهن، توسعه و احداث صنایع وابسته به این معادن باید در اولویت قرار گیرد.

همچنین شرایط اقلیمی استان، بستر لازم برای احداث واحدهای صنعتی وابسته به سرب و روی در بخش پایین دستی، علی‌الخصوص استحصال عناصر نادر خاکی از باطله‌های مورد استفاده در صنایع سرب و روی را داراست. وجود معادن سیلیس با توجه به واردات شیشه و نیاز کشور و امکان صادرات آن، بازیافت ضایعات ناشی از فعالیت کارخانه‌های سنگ‌های ساختمانی، وجود منابع سنگ آهن و فقدان واحد فولاد آلیاژی در استان، ذخایر معدنی سنگ و خاک طلا، فراوانی ذخایر آلونیت در استان زنجان، حجم انبوه ذخایر معدنی پرلیت، وجود ذخایر آهک و نیز ذخایر معدنی بنتونیت، به ترتیب سرمایه‌گذاری در صنایع شیشه حام و محصولات شیشه‌ای، تولید سنگ‌های تزئینی و آنتیک، صنایع تولید محصولات اولیه آهن و فولاد، استخراج و فرآوری طلا، آلونیت، پرلیت و سرمایه‌گذاری در تولید انواع سیمان را توجیه می‌سازد.

در ادامه این گزارش آمده است: وجود عناصر نادر خاکی نیز از دیگر ظرفیت‌هایی است که ارزش افزوده قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری دارد. با تحقق سرمایه‌گذاری در راستای توسعه و احداث صنایع معدنی، زمینه‌های اشتغال نیروی کار متخصص با توجه به فراوانی موسسات آموزش عالی در استان نیز فراهم خواهد شد.

از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان زنجان، اتصال به شبکه ریلی و هوایی کشور و نیز دسترسی به مسیر ترانزیت است که این امر می‌تواند به کاهش هزینه حمل و نقل در توزیع سریع تولیدات به سایر نقاط بی‌انجامد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، نماینده ، زنجان ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار