مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چگونگی قیمت گذاری سوخت گاز طبیعی نیروگاه‌ها را به تناسب راندمان مورد بررسی قرار داد.

بررسی نحوه قیمت‌گذاری سوخت گاز طبیعی نیروگاه‌ها به تناسب راندمانبه گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چگونگی قیمت گذاری سوخت گاز طبیعی نیروگاه‌ها را به تناسب راندمان مورد بررسی قرار داد.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با بیان این مطلب که در خصوص نقش و اهمیت راندمان انجام فعالیت‌های اقتصادی، مباحث بسیاری مطرح است، افزود: افزایش این شاخص باعث می‌شود تا قیمت تمام شده کالاهای تولید شده کاهش یابد. به عنوان مثال بخش برق کشور در حال حاضر در مقوله راندمان نیروگاه‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و مطابق اطلاعات مندرج در گزارش، متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال ۱۳۹۲ به میزان ۳۷ درصد اعلام شده است. لذا با توجه به وضعیت راندمان نیروگاه‌ها، صادرات برق عملا توجیه اقتصادی ندارد و برای اینکه صادرات برق به کشورهای همسایه از توجیه لازم برخوردار شود، باید راندمان افزایش یابد و قیمت گاز، متناظر با این راندمان تعیین شود. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که نقش نیروگاه‌های حرارتی در تامین برق مورد نیاز کشور بسیار برجسته است و این گونه نیروگاه‌ها برای تولید برق از سوخت‌هایی نظیر گاز طبیعی و سوخت‌های مایع استفاده می‌کنند. 

راندمان نیروگاه‌ها یکی از عوامل موثر در میزان مصرف سوخت آنهاست و بهبود راندمان موجب می‌شود که فعالیت نیروگاه‌ها اقتصادی‌تر شود. 

در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور نامناسب است و اگر نیروگاه‌ها بخواهند قیمت واقعی سوخت مصرفی را پرداخت کنند فعالیت آن‌ها به صرفه نخواهد بود. گزارش حاضر به دنبال روشن کردن این وضعیت است که راندمان در میزان تولید برق چه تاثیری می‌تواند داشته باشد و تاثیر آن در قیمت تمام شده برق تولیدی چیست؟ و برای صادرات برق، قیمت گاز طبیعی تحویلی به نیروگاه‌ها چه رقمی باید باشد؟

انتهای پیام/ 

برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، مجلس ، سوخت ، نیروگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار