۷۰درصد تهرانی‌ها چاق هستند

به گفته دکتر فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۷۰درصد تهرانی‌ها چاق هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه همشهري ،چاقی مشکل بزرگ قرن است که ازجمله پیامدهای آن افزایش موارد بیماری‌های قلبی- عروقی، ابتلا به دیابت، چربی بالای خون و فشارخون است. این پدیده تنها مختص به تهران نیست و تعداد زیادی از شهرهای بزرگ را نیز دربرمی‌گیرد. اما در تهران به‌دلیل آنکه مردم به‌طور کامل از سبک تغذیه صنعتی پیروی می‌کنند بارز‌تر است.

انسان در زمان‌های قدیم برای تهیه غذا فعالیت زیادی می‌کرد و یا به شکار می‌پرداخت، یا بعدها به دامداری و کشاورزی اشتغال داشت در واقع بخش مهمی از انرژی‌ها و کالری‌های دریافتی بدن خود را در راه تهیه غذا می‌سوزاند.

به گفته دکتر سیدمسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امروزه با پدید آمدن مراکز خرید مدرن و سوپرمارکت‌ها و بقالی‌ها و طبخ غذا روی گاز و ایجاد رستوران‌ها و انواع فست‌فود‌فروشی‌ها تهیه غذا با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد و نیازی به تحرک چندانی در این زمینه نیست، از سوی دیگر درحالی‌که پیش‌تر غذاهای تصفیه‌شده در ایران و شهرهای بزرگی نظیر تهران مصرف می‌شد امروزه غذاها تصفیه شده است، به‌عنوان مثال در پخت نان‌ها اغلب از آرد سفید استفاده می‌شود و این آرد فاقد سبوس و فیبر است. در واقع محصولات غذایی ما از قبیل نان امروز فرآوری شده است.

به گفته این متخصص تغذیه، امروزه ما متأسفانه آب‌میوه را به‌خود میوه ترجیح می‌دهیم درحالی‌که آب‌میوه فیبر ندارد. در گذشته دسر و میان وعده‌های چرب به‌صورت امروزی آن وجود نداشت و اگر هم بود بیشتر آجیل و میوه بود اما امروز شهروندان تهرانی اغلب از دسرها و میان وعده‌های چرب و شیرین نظیر بستنی و شکلات و چیپس استفاده می‌کنند.

برای روشن‌شدن تفاوت میان تغذیه دیروز و امروز تهرانی‌ها و آسیبی که از نظر تغذیه به تهرانی‌های امروز وارد می‌شود و اضافه وزن آنها را در پی دارد کافی است یکی از میان وعده‌های دیروز را با میان‌وعده امروزی مقایسه کنیم؛ سیب و چیپس، یک سیب 120گرمی دارای حدود 60کالری است، درواقع هر گرم سیب حاوی نیم‌کالری است.

 درحالی‌که هر گرم چیپس دارای 5کالری است؛ چیزی حدود 10برابر کالری سیب. به گفته دکتر کیمیاگر یکی از علل عمده چاقی تهرانی‌ها عادت به خوردن مواد پرچرب و شیرین است. این مواد غذایی دارای چگالی بالای انرژی و کالری است. کیک و بستنی ازجمله مواد غذایی حاوی چگالی بالا یا تراکم کالری است.

یکی دیگر از کارهایی که تهرانی‌ها امروز زیاد انجام می‌دهند رجوع به فست‌فودها به‌دلیل مشغله کاری زیاد و وقت کم است.در رستوران‌های فست‌فود برای اینکه نظر مصرف‌کنندگان را جلب کنند غذاهای پرچربی درست می‌کنند. چربی برای ذائقه خوشایند است بنابراین افراد به‌رغم آشنا بودن با مضرات چربی برای بدن تا حدود زیادی به خوردن آن علاقه‌مند می‌شوند و متوجه نیستند که با مصرف چربی تا چه میزان بیش از کالری مورد نیاز بدن جذب می‌کنند. یک پیتزای یک نفره 1200کالری دارد که با نوشابه آن که حاوی 100کالری است می‌شود 1300کالری.

 این در حالی است که بدن انسان در طول روز تنها به 1800کالری انرژی نیاز دارد و صرف یک پیتزا و نوشابه در شب باعث می‌شود ما بخش عمده کالری مورد نیاز بدن خود را تنها در یک وعده غذایی آن هم در ساعات شب که بدن تحرک کمتری دارد دریافت کنیم. در روز نیز اغلب ما در وعده‌های دیگر غذایی انرژی به‌مراتب بیشتری دریافت می‌کنیم که این مسئله باعث انباشت بیش از حد انرژی در بدن ما می‌شود؛ انرژی‌ای که بخش عمده آن به‌صورت چربی در بدن انباشت می‌شود و به‌صورت اضافه‌وزن بروز می‌کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: چاق ، بیماری ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.