رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: ستاد بازآفرینی شهر تهران با دستور وزیر راه تشکیل می‌شود تا سند جامعی برای احیای بافت فرسوده تدوین کنیم.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران و با اشاره به عدم تاثیر بسته‌های تشویقی در بافت فرسوده اظهار کرد: سازمان نوسازی شهرداری تهران نظر کارشناسی را در خصوص دریافت عوارض از املاک بافت فرسوده ارائه داده تا هدفمند در مسیر نوسازی بافت فرسوده شهر تهران حرکت کنیم. 

وی با اشاره به رویکرد نهایی دریافت عوارض تصریح کرد: براساس این طرح مقرر شد تا به املاک ریز‌دانه تشویقی کامل داده نشود  و 50 درصد عوارض دریافت شود تا ریز‌دانه‌ها را تشویق به تجمیع و در نهایت ایجاد ساختمان‌های پایدار کنیم. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: عدم دریافت عوارض املاک زیر 75 متر مغایر با سیاست‌های کلان است همچنین متراژ بالای 300 متر نیز نیازی به بخشش 100 درصدی عوارض ندارند چرا که انگیزه کافی برای ساخت و ساز دارند و در نهایت هدفمندی عوارض بین متراژ مشخص 100 متر تا 300 متر مطرح شد. 

سالاری با اشاره به ناکارآمدی بسته‌های تشویقی افزود: تجربه نشان داده که بسته‌های تشویقی تاثیری در روند بهسازی و نوسازی نداشته‌اند به این منظور شورای شهر اقدام به تشکیل کمیته‌های مشترک فرابخشی کرده است. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی بیان کرد: این کمیته ها متشکل از نمایندگان شورای شهر تهران، نمایندگان مردم تهران در مجلس، مسئولین ارشد استانداری تهران، مسئولان ارشد شهرداری تهران، مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور است که جلساتی را در محل شورا برای بررسی راهکارهای موثر در بافت فرسوده تشکیل می دهند. 

وی تصریح کرد: در بحث بافت فرسوده، اقدامات متفاوتی از گذشته تا کنون انجام شده اما اثربخش نبوده و از همین روی در این کمیته ها نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار می‌گیرد و مبانی و اصول نیز مطرح می شود تا در نهایت به یک سند جامع دست یابیم. 

سالاری در پایان گفت: ستاد بازآفرینی شهر تهران به ریاست شهرداری و ستاد بازآفرینی استان تهران به ریاست استانداری و با دستور وزیر تشکیل می شود تا در این ستاد، وظایف تعیین شود و در نهایت و با استفاده از تجربیات به یک سند جامع دست پیدا کنیم و اقدامات موثر در زمینه بافت فرسوده را آغاز کنیم تا به عنوان الگویی برای سایر کلانشهرها مورد استفاده قرار گیرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار