محسن رضایی در نشست خبری مطرح کرد؛

اتمام سیاست‌های کلی برنامه ششم در مجمع تشخیص مصلحت/انتخابات را طوری مدیریت کنید که ارزش‎های انقلاب لطمه نخورد/اخطار به تهدید کنندگان نظام اسلامی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز بررسی سیاست‌های کلی برنامه ششم به پایان رسید و در یک مجموعه کامل تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد.

ددددددددد
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که ظهر امروز (شنبه) در محل کاخ مرمر ساختمان قدس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد با اشاره به جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: امروز سیاست‌های کلی برنامه ششم به پایان رسید و این سیاست‌ها در مجموعه‌ای تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد.

وی با بیان اینکه اصل این سیاست‌ها از طرف مقام معظم رهبری ارجاع شده بود گفت: طبق معمول معظم‌له سیاست‌ها را مطالعه و پس از انجام اصلاحات برای عملی شدن به دولت، مجلس و قوه قضاییه ارجاع می‌دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: برنامه ششم توسعه گامی به سوی ایران 1404 است و پس از تصویب احکام آن در مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال 95 اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به جزئیات این سیاست‌ها خاطر نشان کرد: این سیاست‌ها شامل سیاست‌های مربوط به فضای مجازی، فناوری اطلاعات، امور دفاعی امنیتی و اجتماعی کشور است که در جلسه امروز مجمع تصویب شد. بنابراین پرونده این مجموعه در مجمع بسته شد و از جلسه آینده سیاست‌های کلی انتخابات و محیط زیست و چند اختلاف در مورد رسیدگی به اموال مسئولین و همچنین قانون پیشگیری از جرائم در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری خواهد شد. 

** رهنمودهای رهبری عملی شده بود، تحریم نمی‌شدیم

رضایی با بیان این که بیان چند مسئله را قابل طرح می‌دانم ادامه داد: تجربه نشان داده اگر دولتمردان رهنمودهای مقام معظم رهبری را اجرا کنند، موفقیت‌های ما بالاتر از چیزی است که معمولاً به دست می‌آوریم. هرچه این رهنمودها دقیق‎تر عملی شود، دستاوردهای حاصل شده بیشتر از چیزی خواهد بود که جناح‌های سیاسی در کشور زحمت می‌کشند.

وی یادآور شد: اگر در دولت‌های گذشته رهنمودهای مقام معظم رهبری عملی شده بود، کشور هیچگاه تحریم نمی‌شد اما متأسفانه افراط و تفریط صورت گرفت.

رضایی افزود: در فتنه 88 نیز اگر این توجه صورت گرفته بود بسیاری از مسائلی که امروز در سطح جامعه داریم، به وجود نمی‌آمد.

** دولت برای موفقیت در مذاکرات خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبری را رعایت کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود دولت دکتر روحانی را مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد: امروز هم اگر دولت به دنبال کسب موفقیت بیشتر در عرصه مذاکرات است، باید به رهنمودها و خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری کاملاً عمل کند.

وی با بیان این که نمی‌گوییم در حال حاضر به این رهنمودها عمل نمی‌شود، گفت: اما عملکرد هرچه بیشتر به این رهنمودها سبب می‌شود دستاوردهای شایسته‌تری در مذاکرات به دست آوریم و از مذاکرات به سلامت عبور کنیم.

** آمریکا برای جبران خلأ خروج از منطقه دست به دامن عربستان شده است

رضایی ادامه داد: در شرایط فعلی آمریکا، آمریکای 15 سال پیش زمان بوش نیست. این کشور در منطقه دست به دامن عربستان و اسرائیل و در اروپا دست به دامن فرانسه و انگلستان شده است تا به این طریق خلاء خروج آمریکا از منطقه را جبران کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ‌این وقایع موجب تغییرات ژئوپولتیک در منطقه خواهد شد که طرح تقسیم سه کشور یمن، سوریه و عراق بخشی از آن محسوب می‌شود.

** تشکیل کنسرسیوم فروش تسلیحات نظامی در طرح حمله به یمن

وی افزود: متأسفانه بخش دیگر از این طرح تشکیل یک کنسرسیوم برای فروش تسلیحات نظامی است،‌ در حال حاضر عربستان 65 میلیارد دلار، امارات 35 میلیارد دلار، قطر، کویت و کشورهای دیگر 140 میلیارد دلار قرارداد خرید سلاح با کشورهای غربی بسته‌اند و طی سال گذشته و سال جاری این مبالغ به سمت کشورهای غربی خواهد رفت و سلاح‌های مدرن به سمت منطقه سرازیر می‌شود.

رضایی با تأکید بر این که لازمه عملی شدن این اتفاق یعنی سرازیر شدن سلاح به منطقه، حمله به یمن بود، اظهار داشت: با این حمله هم منافع غرب تأمین شد،‌ هم منافع رژیم صهیونیستی.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ملک سلمان با جنگ یمن در حقیقت خاندان خود را در منطقه تثبیت کرد، ادامه داد: امروز حمله به یمن هم برای تثبیت خاندان سلمان است و هم به این طریق عربستان رقبای خود را تسویه می‌کنید.

وی با تأکید بر این که بعید نیست طی ماه‌های آینده تعدادی از سران سعودی توسط سلمان زندانی یا کشته شوند، ادامه داد: مردم باید بدانند در منطقه به بهانه جنگ تسویه حساب شخصی صورت می‌گیرد.

** رسانه‌ها واقعیت منطقه را به مردم توضیح دهند

رضایی یادآور شد: من به عنوان یک سرباز انقلاب از رسانه‌ها می‌خواهم واقعیت منطقه را به مردم جهان توضیح دهند. ملت ایران، ملتی نیست که تنها به مسائل داخلی خود توجه کند و منافع سایر کشورها را نادیده بگیرد. در حال حاضر حوادث مهمی در حال شکل‌گیری در منطقه است که باید به آن‌ها توجه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که امسال یکی از سال‌های مهم در ابعاد داخلی و خارجی محسوب می‌شود، تصریح کرد: در سال جاری از یک طرف مسئله مذاکرات پیش روست که باید به فینال و نتیجه برسد و از طرف دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پیش روست و از منظر سوم مواجه شدن منطقه با ناامنی شدیدی است که موجب افزایش ناامنی طی امسال و سال‌های آینده در منطقه است. با توجه به مسائل مطرح شده ما نیازمند آرامش در جامعه و همکاری دولتمردان و جناح‌های سیاسی با یکدیگر برای عبور آرامش‌بخش و موفقیت‌آمیز از شرایط پیش رو هستیم.

** مسائل انتخاباتی را طوری مدیریت کنید که ارزش‎های انقلاب لطمه نخورد

وی با درخواست از دولتمردان و سایر مسئولین در خصوص مسائل انتخاباتی گفت: این مسائل را به نحوی مدیریت کنید که به منافع ملی و ارزش‌های انقلاب لطمه‌ای نخورد.

رضایی اضافه کرد: امسال در کشور به شدت نیازمند آرامش، همکاری و هشیاری و بیداری همه اعضای جامعه هستیم و امیدواریم با توجه به نامگذاری هوشمندانه امسال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر همزبانی و همدلی دولت و ملت بتوانیم در سال جاری با حداکثر موفقیت از شرایط پیش رو خارج شویم.

** تلاش جمهوری اسلامی برای خاموش کردن آتش جنگ یمن

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چه اقداماتی برای جلوگیری از افزایش جنگ یمن توسط جمهوری اسلامی انجام شده است، اظهار داشت: در مقوله یمن تمام تلاش دولت و مسئولین جمهوری اسلامی خاموش کردن آتش این جنگ است، لذا از ظرفیت‌های خود در سطح منطقه، بین‌الملل و سران کشورهای اسلامی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا هم رئیس جمهور و هم وزیر خارجه کشورمان در حال تلاش برای خاموش کردن آتش جنگ یمن هستند.

** آمریکا گرگ دندان ریخته‎ایست که قصد کسب امتیاز از ایران را دارد

رضایی در خصوص تهدیدات نظامی وزیر دفاع آمریکا و بعضاً رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این تهدیدات بیشتر جنبه زوزه کشیدن از فاصله دور برای دستاورد ایران در مذاکرات هسته‌ای است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آمریکا مثل گرگ دندان ریخته می‌خواهد با سر و صدا کردن از ایران امتیاز بگیرد، در حالی که ملت و دولت ایران متوجه است که نباید فریب زوزه‌کشی این کشور را بخورد و به طور جدی برای استیفای حقوق ایران در صحنه حاضر باشد.

** نیروهای مسلح درسی به متجاوز می‎دهند که نام ایران نفس‌ها در سینه‌شان حبس کند

وی تأکید کرد: اگر آمریکا به سرش بیفتد که اقدام نظامی انجام دهد، من با اطمینان به ملت ایران عرض می‌کنم، نیروهای مسلح آنچنان درسی به آمریکا و رژیم صهیونیستی بدهند که برای همیشه نگاهشان از ایران را برگردانند و زمانی که نام ایران می‌آید، نفس‌ها در سینه‌شان حبس شود.

رضایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت بحثی از رفع حصر موسوی و کروبی شد؟ گفت: مسئله رفع حصر ربطی به مجمع تشخیص مصلحت ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که در برنامه ششم توسعه چه اقدامات علمی برای کاهش وابستگی به نفت و اجرای اقتصاد مقاومتی انجام شده است، گفت: ما چند پیشنهاد مهم در این خصوص انجام دادیم، از جمله آن که سهم صندوق توسعه ملی را بالا گرفتیم و این صندوق تقویت شده است. همچنین در این سیاست‌ها از خام فروشی به شدت نهی و پرهیز داده شده است.

وی افزود: در سیاست‌های ذکر شده بعضی زمینه‌های مناسب مثل توسعه سواحل و بنادر مورد توجه قرار گرفته و به طور کلی اقتصاد مقاومتی یکی از کانون‌های توجه ما در سیاست‌های کلی برنامه ششم محسوب می‌شود.

رضایی ادامه داد:‌ از این پس این سیاست‌ها تبدیل به احکام می‌شود و امیدواریم در آینده این سیاست‌ها به مرحله عمل وارد شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که طرح تصویب شده در کنگره آمریکا توافق نهایی با ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد، در این زمینه واکنش جمهوری اسلامی چه خواهد بود، گفت: این را تیم و مسئولین مذاکره کننده پاسخ خواهند داد.

وی در پاسخ به این سوال که بررسی سیاست‌های کلی انتخابات چه میزان زمان خواهد برد، گفت: این بررسی‌ها بیشتر از خرداد ماه طول نخواهد کشید.

رضایی در پایان در خصوص مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌های ششم توسعه گفت: مهم‌ترین این برنامه‌ها مسئله اقتصاد و رسیدگی به زندگی مردم و تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار