‌کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان از کاهش مبتلایان به سالک در ‌گلستان خبر داد و گفت:این استان در زمینه ابتلا به سالک هنوز در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان؛ دکتر باقری افزود:درسنوات گذشته بیش از 2 هزار بیمار مبتلا به سالک در گلستان وجود داشت که با اقدامات انجام شده در سال 93 به کمتر از 600 نفر رسید.

وی اظهار کرد: کاهش سیرنزولی بیماری سالک در استان به منزله کنترل کامل نیست، بلکه باید همواره مراقب این بیماری با رعایت نکات بهداشت محیط و انجام اقدامات پیشگیرانه بویژه درمناطق آلوده بود.

 دکتر باقری تصریح کرد:گلستان در زمینه بیماری سالک قدمت چند صد ساله دارد که از کانون های مهم آلوده می توان به شهرهای گنبدکاووس، مراوه تپه، کلاله و آق قلا و همچنین نواحی دشت ترکمن نام برد.

 ‌کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: بیماری سالک دو نوع شهری و روستایی دارد که از نوع زخم، مخزن بیماری و نوع انگل تشخیص این دو امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: مخزن سالک روستایی نوعی موش صحرایی بوده که از طریق گزش پشه خاکی انگل آن به انسان منتقل می‌شود، اما مخزن این بیماری در شهر معمولا از سگ و پشه ناقل انگل این حیوان است.

دکتر باقری از آمادگی 8 مرکز بهداشتی و درمانی در استان برای درمان مبتلا به بیماری سالک خبر داد و گفت: زمان شیوع بیماری سالک روستایی فصل بهار و تابستان و سالک شهری درطول سال است.

‌کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان مهمترین راهکارها برای مبارزه با این بیماری را دور کردن موش‌ها از محل زندگی، استفاده از پشه بند برای درب ها ورودی، حشره کش‌ها یا پوشیدن لباس‌های بلند بویژه هنگام خواب و دور کردن زباله‌ها عنوان کرد.

سالک یک بیماری پوستی مشترک بین انسان وحیوانات جونده بویژه نوعی موش صحرایی بنام رومبوموس است.

درمان این بیماری به دو شیوه تزریق آمپول گلوکانتیم و کرایوتراپی (سرما درمانی) و یا هر دو روش است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.