علی سلیمانی گفت: علت برگرداندن عمدی غذا در کودکان برای پر كردن خلأ خشنودی آنها است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، علی سلیمانی گفت: كودك  سعي در بالا آوردن غذا کرده و براي اين كار معمولاً سر خود را به عقب پرتاب می‌كند و تا هنگام بالا آوردن غذا به حركت‌های جويدن و بلعيدن ادامه می‌دهد.

کارشناس ارشد روانشناسی افزود: تعدادی از آنان با قرار دادن انگشتان خود روی قسمت پايين گلو يا جويدن چيزی اقدام به اين عمل مي كنند.

وی بیان کرد: كودكی كه اقدام به بالا آوردن غذا می‌کند  اندكی درد و رنج و ناراحتی را متحمل شده  ولی از نتيجه  كار لذت مي‌برد.

وی اظهار کرد: اگر اين عمل ادامه پيدا كند، بايد يك مشكل جدی تلقی شود و حتی در صورت ادامه  كار و بي توجهی اطرافيان امكان دارد به مرگ نيز منتهی شود.

سلیمانی، در رابطه با علت انجام این کار از سوی کودکان، گفت: مادری كه از نظر روانی قادر نيست رابطه  بدنی گرم و صميمانه‌ای با کودک
 برقرار كند، سبب ايجاد اختلال  در كودك می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه بالا ْآوردن  تلاشی است كه كودك برای پر كردن خلأ خشنودی انجام می‌دهد، ادامه داد: این عمل کودک می‌تواند با با تف كردن كودك آغاز شود.

 کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: اين اختلال بيشتر در خانواده‌هايی مشاهده شده است كه مادر در بيرون از منزل كار می‌کند و چندين بچه نيز دارد و نمی‌تواند به تمام كودكانش توجه كافی داشته باشد و زمانی اتفاق می‌افتد كه يكی از كودكان استفراغ می‌كند مادر او را بغل كرده و تميز می‌کند و بدين وسيله اين رفتار در كودك شكل گرفته و تقويت می‌شود.

 سلیمانی در رابطه با راه‌های درمان و جلوگیری از این کار اذعان داشت: تهيه  غذاهای غليظ،  توجه و عطوفت به كودک و اعمال محرك‌های ناخوشايند يا بر خلاف ميل كودك در موقع بالا آوردن می‌تواند بهترین راه جلوگیری از تکرار این کار از سوی کودکان باشد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.