سنندج؛

کندر؛ گیاهی باخواص بیشمار

کارشناس گیاهان دارویی گفت: کندر از درختی تهیه می شود که بیشتر در منطقه سمنان وجود دارد و دارای خواصی بیشماری است که مهمترین آن را می توان تقویت حافظه برشمرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، کلثوم فرضی دراین رابطه گفت:استفاده از صمغ کندر از گذشته به دلیل دارا بودن خواص بیشمار آن در طب سنتی ایران رواج داشته است.

وی افزود: کندر خوراکی گونه‌ای صمغ است که طعم بسیار تلخی دارد اما خوردن این صمغ به همان اندازه که تلخ است، خواص دارویی نیز دارد.

کارشناس گیاهان دارویی گفت: با زخمی کردن تنه درخت صمغ که شیری‌رنگ مایل به زرد است را جمع آوری و با استفاده از کمی آرد آن را مخلوط و به مدت دو هفته در محیطی گرم و خشک قرار می‌دهند تا کاملاً رطوبتش را از دست بدهد سپس وارد بازار مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: این صمغ به طور موثری بر تقویت حافظه اثر گذار است که از این خاصیت نیز به عنوان بارزترین خاصیت کندر یاد می شود.

فرضی افزود: درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی، ضد روماتیسم بودن، ضد التهاب بودن، ضد درد و آرام بخشی از جمله خواص دارویی این صمغ است.

وی گفت: درمان خشکی پوست، تسکین اعصاب از دیگر خواص این صمغ دارویی است و همچنین بر خواص دارویی این صمغ در درمان بعضی انواع سرطان از جمله سرطان پروستات و مثانه نیز بحث هایی وجود دارد که تا کنون به اثبات نرسیده است.

کارشناس گیاهان دارویی بیان کرد: کوبیدن کندر و حل کردن آن در یک لیوان آب و هر روز صبح خوردن آن به صورت ناشتا از بهترین راه های مصرف کندر و بهره بردن از خواص آن است و همچنین می توان آن را به صورت آدامس نیز استفاده کرد.

فرضی درپایان گفت:بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته، کندر در درمان بیماری ام اس نیز موثر است.


انتهای پیام/ا
برچسب ها: کندر ، خواص ، بیشمار ، درمان ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.