اصفهان؛

اسانس با ارزش ترین محصول گل محمدی

اسانس با ارزش ترین محصول گل محمدی است و این اسانس از تقطیر گل محمدی تازه با بخار آب بدست می آید و از گل محمدی سه نوع اسانس حاصل می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، موطن اصلی گل محمدی منطقه کاشان است.

این گیاه به صورت وحشی در این منطقه روییده است و به تدریج توسط ساکنان منطقه بومی شده است و ادوات لازم برای استحصال گلاب آن ابداع شده است.

بنا به نقلی در عصر ملک شاه سلجوقی این گیاه توسط نماینده اتابکان روم شرقی از منطقه قمصر کاشان نواحی اطراف دمشق در سوریه برده شده است.

گل محمدی در اسلام از جایگاه بسیار ویژه ایی برخوردار است و نام خود را از پیامبر مهربانی گرفته است.

مهمترین محصول گل محمدی درایران گلاب است و این محصول در رویشگاه‌های مختلف این گل در کشور که شامل کاشان، فارس، کزمان، مشهد و..... می باشد به دو روش سنتی و استحصال می‌گردد.

علاوه بر مصرف گسترده داخلی از اقلام مهم صادراتی مهم ایران به شمار می‌رود و سالانه حجم قابل توجهی از آن به سایر نقاظ جهان از جمله اروپای شرقی، آلمان و کشورهای عربی صادر می‌گردد.

امروزه از این گل خوشبو علاوه بر گلاب در کارخانجات صنعتی از آن اسانس می‌گیرند و از نظر اقتصادی ارزش آن به مراتب از گلاب با ارزش تر است.

در حال حاضر این محصول با ارزش در شهرستان کاشان به شکل یک صنعت در آمده پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان نیز این اسانس‌ها را براساس کیفیت ارزیابی می‌کند.

اسما مازوچی سرپرست پژوهشکده دانشگاه کاشان در خصوص این محصول به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : این اسانس از تقطیر گل های محمدی تازه با بخار آب بدست می‌آید و به صورت لایه‌ایی از مایع زرد رنگ بر سطح گلاب حاصل می‌شود و حاوی اجزایی از اسانس تام گل محمدی است.

وی گفت: اگر گلاب حاصل از تقطیر گل محمدی که به گلاب اول معروف است را مجددا با بخار آب تقطیر کمیم اسانس دوم و گلاب دوم بدست می‌آید.

کارشناس پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان ادامه داد: این اسانس نیز به صورت لایه ایی از مایع زرد رنگ بر سطح گلاب ظاهر می‌شود و اما از نظر مقدار تقریبا دو برابر اسانس اول و از نظر کیفیت بسیار مرغوب تر از آن است و حاوی مواد بسیار معطر موجود در گل محمدی است.

مازوچی با ارزش ترین محصول گل محمدی که به آن لقب طلای مایع داه اند را اسانس تام عنوان کرد و گفت این اسانس از افزودن اسانس اول و دوم گل محمدی به یکدیگر حاصل می‌شود.

وی اضافه کرد : در پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان پس از انجام آنالیزهای لازم این محصول آماده صادر به کشورهایی اروپای شرقی می‌شود .

اسانس گیری از گل محمدی با استفاده از جدید ترین دستگاه ها

وی با با بیان اینکه در این مرکز جدیدترین و به روز ترین دستگاه های آنالیز و جود دارد اضافه کرد : دستگاه‌های که برای تست نمونه گیری اسانس مورد نیاز است در این مرکز استفاده می‌شود.

سرپرست پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان به تنوع دستگاه‌های اسانس گیری اشاره کرد وگفت: تقطیر با بخار، با آب بخار، دستگاه‌های اسانس گیری با دسنگاه ماکروویو از جمله این دستگاه هستند.

مازوچی گفت: هدایت و حمایت علمی این صنعت در جهت تولید اسانس تام و گلاب با کیفیت بالا و یکنواخت را از دیگر ویژگی های این پزوهشکده عنوان کرد گفت‌: کیفیت بالای گل جمع آوری به موقع میزان تابش خورشید در کیفیت اسانس ها تاثیر بسزایی دارد . 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد طالبی
۰۱:۵۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
سلام بسیار عالی بود ممنون