به گزارش
خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر بعد از یک وقفه طولانی بار دیگر در زمان مدیریت حجت الله ایوبی برگزار خواهد شد به همین منظور گفتگویی را با چند تن از اهالی سینما انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
*مسعود کیمیایی: فیلمهای کمی در رابطه با تهران و شهر مشاهده کردم
"مسعود کیمیایی" کارگردان سینما در پاسخ به اینکه تا چه حد نماها و فرهنگ اصیل شهری در فیلمهای شما نمایان است، گفت: تا آنجایی که خودم نگاه می کنم به دلیل اینکه چند نسل تهرانی هستم و تهران را خیلی دوست دارم و دل سپرده کوچهها و خیابانهای تهران هستم این فقط یک دلدادگی کوچهای نیست، دلدادگی یک فرهنگ است و همیشه این تغییر فرهنگ مردمی که شاهد چند نسل آن بودم وا میدارد که در کارهای آینده مکتوب و کتاب در خصوص موضوع شهری به آن بپردازم.
وی تصریح کرد: کمتر فیلمهایی که در رابطه با تهران و شهر بوده مشاهده کردم ولی باید در این آثار آن دلدادگی و عمر را داشته باشد.
کیمیایی در خصوص بلاتکلیفی قهرمانها در فیلمهای امروزی عنوان کرد: قهرمان از دل مردم قهرمان دوست بیرون میآید، شاید واقعاً الان مردم قهرمان دوست ندارند ولی به هر جهت قهرمان با خواسته مردم به وجود میآید.
*علی ملاقلی پور:جشنواره فجر و شهر منافاتی با هم ندارند
"علی ملاقلی پور"، دیگر کارگردان سینما در خصوص جشنواره فیلم شهر و ضرورت برگزاری آن با وجود اینکه به تازگی جشنواره فجر تمام شده، گفت: عموماً شهرداریها باید یکی از بانیان امور فرهنگی باشند و شهرداری تهران به خوبی در حال انجام دادن آن است.
وی افزود: وظیفه شهرداریها است که بخشی از درآمدهای خود را صرف امور فرهنگی شهرها کنند و در واقع جشنواره فجر و شهر منافاتی با هم ندارند.
"ملاقلی پور" ادامه داد: موضوع خیلی از فیلمهایی که از جشنواره فجر بیرون ماندند با اهداف و رویکردهای جشنواره شهر مطابقت داشتند و این باعث حضور آنها در این جشنواره شد.
وی افزود: حسن آن این است که از حالت انحصاری فیلم فجر خارج می شود پس هر چه در جشنواره فیلمهای خوش ساختتری شرکت کنند عیار آنها بالاتر میرود و لزوماً قرار نیست جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره باشد. در پی آن به ضرورت بودن جشنواره فیلم شهر و تداوم آن پی میبریم.
وی در خصوص علت حضور "قندون جهیزیه" در جشنواره شهر، بیان کرد: چون فیلم "قندون جهیزیه" کاملاً یک فضای شهرنشینی دارد و راجع به رابطه مستأجر و صاحبخانه است مضامینی کاملاً اجتماعی و طنز موقعیت دارد و راجع به دیدگاههای آدمها در جامعه، رابطه کارگر و تولید کننده، رابطه همسایهها حرف میزند که تمام اینها مقوله فرهنگ شهرنشینی ما است که این موضوعات با شرایط این جشنواره مطابقت داشت و شرکت دادیم.
"ملاقلی پور" افزود: جشنواره یک ویترین است و ما هم دوست داشتیم فیلم را ارائه دهیم. خوشبختانه هیات انتخاب از دیدن آن لذت بردند و قرار است نمایش داده شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا فکر میکنید با وجود اینکه فیلم شما در جشنواره بین المللی جایزه گرفت در این جشنواره هم جایزه میگیرد، اظهار داشت: با وجود اینکه فیلمم جایزه گرفت و من از داوران تشکر میکنم ولی ما فیلم را برای جایزه نساختیم ، ما دنبال محل عرضهای برای فیلمهایمان میگردیم چه در جشنواره و مهمتر از آن اکران است.
وی افزود: خوشبختانه خواسته ما یعنی لذت بردن تماشاچی بعد از دیدن فیلم که در بخش بین الملل فیلم فجر این اتفاق افتاد و به هدف اصلی خودمان رسیدیم.
این کارگردان ادامه داد: اینجا هم دوست داریم فیلم دیده شود و مورد تشویق و تأیید تماشاچیان قرار بگیرد. دور از ذهن هم نیست چون یک بار اتفاق افتاده و در کل دنبال بهانههایی هستیم که مردم فیلم "قندون جهیزیه" را ببینند.
وی در خصوص بزرگداشت پدرش در مراسم ضیافت جشنواره شهر گفت: چون قرار است جشنواره به مناسبت آزادسازی خرمشهر آغاز شود و چون پدر من عکاس این فضا بوده و هم فیلم "بلمی به سوی ساحل" را ساخته و فیلمهای شهری نیز داشته این در واقع دید جشنواره بوده که بزرگداشت "رسول ملا قلی پور" که آثارش با رویکرد این جشنواره مطابقت داشته را انجام دهند.
وی افزود: در این خصوص نظر خاصی ندارم ولی نظر لطف آنها بود. "رسول ملاقلی پور" به من تعلق ندارد بلکه متعلق به همه جامعه به خصوص جامعه هنری است.
"ملاقلی پور" ادامه داد: امیدوارم مراسمهای بزرگداشت برای هر هنرمندی پشت سر هم برگزار نشود چون در این میان هم بریز و بپاشهایی صورت میگیرد که درست نیست، فقط یاد کردن آن هنرمند و مرور آثارش حداقل در یک سال یکبار کافی است.
"آرش معیریان" کارگردان سینما در خصوص جشنواره شهر و ضرورت برگزاری آن گفت: اصولا سینما یک پدیده مدرن و متجدد محسوب میشود و بیشترین قرابت و نزدیکی را با شهر و مدرنیته و تمدن شهری دارد.
وی افزود: برگزاری و برپایی این جشنواره از جنس ذات و ماهیت سینما است و نگاههای مختلف و متنوع هم به مصادیق فیلمها در خصوص حضور شهر و تمدن مدرنیته شهری به این مقوله داشت ممکن است فیلمها در دستهبندیها معتقد و معترف باشند که آنها در صورتی فیلمها مناسب جشنواره فیلم شهر هستند که ما مشکل مصداقی حضور شهر و ضوابط مناسبات شهری را در آنها ببینیم اما یک نگاه فرارتر از این هم میتوان به مقوله جشنواره شهر داشت و آن هم این است که هر جا که نشانی از ارتباطات و المانهای شهری وجود داشته باشد حتی اگر شهر به شکل مصداقی و تصویری در فیلم حضور نداشته باشد هم در این دسته از فیلمها جای داشته باشد این در واقع تفاوت دیدها و نگاهها است و هیچ کدامش هم منکر دیگری نیست.
وی در خصوص ارایه فیلمی از خودش در این جشنواره گفت: در هر صورت هر فیلمی که ساخته میشود نمیتوان گفت بیمناسبت و بیارتباط با مناسبات شهری است اما در خصوص همچنین جشنوارههای که باید علمی و دقیق و فستیوالی به آن نگاه کرد فیلمهایی باید حضور داشته باشند که به بهترین شکل ممکن مصادیق مناسبات شهری در آن پیدا باشد چون اولین بار است که این جشنواره برگزار میشود خود من آن چنان با متر و معیارهای فیلمها در خصوص حضور شهر یا المانها و مناسبات شهری اطلاعی نداشتم به همین دلیل فکر کردم شاید فیلمهای بهتری وجود داشته باشند که در جشنواره حضور پیدا کنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: از شهرداری تهران و دستاندرکاران برگزاری جشنواره تشکر میکنم که بعد از مدتها این نوع نگاه و این زاویه دید را هم نسبت به سینما و مخاطبان و سینماگران مطرح کردند و این خودش نشان دهنده این است که سینما دریای بیکران است که از مناظر مختلف و دیدگاههای مختلف قابل بحث و بررسی است و بیشتر از اینها باید به آن بها داد.