یک روانشناس گفت تقویت ذخایر شناختی افراد در مرحله قبل از پیری، به پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در سنین بالاتر کمک می‌کند.

غلامرضا حاجتی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار خانواده باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مبارزه با پیری جسم و روح اظهار کرد: برای مبارزه با پیری جسم و روح بهتر است، تعریف درستی از فرآیندهای ذهنی خود داشته باشیم، ابتدا باید دید خود را نسبت به سن پیری سنجید که آیا آن را یک فرآیند خوب یا یک فرآیند بد می‌دانیم، در صورتی که یک پددیه نامرغوب تلقی شود باید این ذهنیت تغییر کند.

وی ادامه داد: در مرحله پیری زندگی انسان حالتی بوده که فرد وقتی به این سن می‌رسد باید به زندگی گذشته خود نگاهی انداخته و اندیشه‌ای داشته باشد که بزرگترین موفقیت در آن دوران این بوده که فرد با خود بگوید، "اگر یک بار دیگر به گذشته باز گردم همین مسیری را که آمده‌ام مجدداً طی می‌کنم" که اصطلاحاً پیری موفق نام دارد.

حاجتی تصریح کرد: در پیری موفق انسان توانایی‌هایی را دارد، تا حد زیادی سلامت جسمی خود را حفظ کرده و از نظر روحی پرنشاط است و قدر لحظه‌ها و ثانیه‌های زندگی خود را می‌داند، در صورتی که در سنین پایین‌تر انسان احساس پیری کند احساسات، توانایی‌ها و رفتار او تغییر می‌کند، در نتیجه به فعالیت‌هایی که قبلاً می‌پرداخت، به سراغ آن‌ها نمی‌رود.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه 40 درصد افراد بالای 80 سال دچار بیماری آلزایمر و سندرم زوال عقل می‌شوند، گفت: تقویت ذخایر شناختی در مرحله قبل از پیری کمک به پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در سنین بالاتر می‌کند.

وی در ادامه افزود: ظرفیت مغز بسیار وسیع است و باید در سنین پایین‌تر با مطالعه، حل جداول، بازی با تصاویر و تست‌های هوش ساده حافظه خود را به کار گرفت تا به وسیله ذخایر شناختی خود در سنین بالاتر دچار فراموشی و آلزایمر نشویم، نکته بعدی توجه به سلامت جسمی در کنار سلامت روحی ور انی است که در رأس آن ورزش ثابت ومنظم بسیار کمک کننده است.

حاجتی، در خصوص دیگر گام‌های جلوگیری از پیری جسم و روح بیان کرد: خواب کافی و نرمال یکی از فرآیندهای فعال بوده که در مغز اثرات ترمیمی دارد.

روان‌شناس در پایان گفت: مثبت‌نگر بودن و دور کردن افکار منفی نیز در مبارزه با پیری جسم و روح بسیار تأثیرگذار هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.