کسایی پور: از نظر توسعه بسکتبال چند سال عقبیم

سرمربی سال گذشته تیم ملی بسکتبال ب اعتقاد دارد که بسکتبال ایران طی چند سال گذشته از نظر توسعه عقب افتاده است.

محمد کسایی پور در بررسی مشکلات بسکتبال پایه ایران که با صعود نکردن تیم ملی نوجوانان به آسیا نمود بیشتری پیدا کرد، به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: من نسل نوجوانان فعلی را دیده ایم و واقعیت این است که آقاجان هم خیلی زحمت کشید. در غرب آسیا به خصوص با تیم های عربی مثل عراق و یمن که بازی می کنیم، درگیر مشکلات دیگری از جمله صغرسن تیم ها می شویم که نمی گویم علت باخت تیم است اما می تواند یکی از دلایل باشد.

وی ادامه داد: لبنان هم یکی از کشورهایی است که از نظر زیر ساخت های توسعه بسکتبال که به تعداد باشگاه ها بر می گردد با ما قابل مقایسه نیست. لبنانی ها حدود 2500 بازیکن دارند که درگیر بسکتبال هستند. این کشور هم در نهایت مانند تیم ما و اردن از عراق شکست خورد. تمام این موارد نشان دهنده این است که تیم عراق خیلی خوب روی پایه های بسکتبال خود از چند سال قبل با ورود باشگاه هایی مثل دهوک و آمدن مربیان خوب کار کرده است. 

نوجوانان ما بازی نکرده بودند

مربی سابق تیم ملی ب گفت: این نسل از بازیکنان طی یک یا دو سال گذشته خیلی درگیر مسابقات نشده اند. هیچ جایی نرفته اند. وقتی تیمی تشکیل می شود باید در مسابقات تدارکاتی رشد پیدا کند. تیم باید در رقابت و شرایط سخت قرار بگیرد. همین حالا تیم ملی جوانان هم اگر قبل از رقابت های جهانی به مجارستان و صربستان نرود و به صورت مستقیم راهی مسابقات جهانی شود، کار سختی دارد.


بسکتبال ایران وضعیت توسعه ای خوبی ندارد

کسایی پور ادامه داد: بسکتبال ایران به لحاظ توسعه وضعیت خوبی ندارد. همین موضوع هم بسکتبال پایه ما را عقب می اندازد. در شهرستان های ما باشگاهی وجود ندارد. لیگ پویا نداریم و همچنین لیگ نوجوانان و جوانان نداریم. باید برای این موارد برنامه ریزی کنیم. اگر کمیته استعدایابی داریم باید تمام بسکتبال را منطقه بندی کنند و نیروهایی را تقویت کنیم که بتوانند کار استعدایابی انجام دهند. در حال حاضر استعدادیابی در کشور ما ریشه ای و علمی نیست. 

وی گفت: استعدادیابی یک تیم آکادمیک می خواهد که به همه جای ایران بروند. بعد از این مرحله نیاز به پرورش استعدادها و مربیانی مخصوص این کار است. تمام این موارد یک پروژه بزرگ است که می تواند بسکتبال ایران را طی 10 سال تغییر دهد. ما از نظر توسعه بسکتبال به شدت در چند سال گذشته عقب افتاده ایم.

کل باشگاه های ما به 40 عدد نمی رسند

کسایی پور اضافه کرد: تعداد کل باشگاه های ما که در حال حاضر فعالند از دسته دو تا سوپرلیگ شاید به 40 باشگاه برسد. از این 40 باشگاه هم تعداد آنهایی که ساختار و سازمان محکمی به اسم باشگاه دارند به تعداد انگشتان دست می رسد. بقیه اسم باشگاه دارند. در حالی که کشورهایی مثل ژاپن و لبنان شاید از نظر بسکتبال از ما عقبتر باشند، اما از نظر توسعه بسکتبال، جذب استعدادها و مسائل پایه ای پیشرفته تر از ما هستند. آمار فیبا می گوید کشور ژاپن 2 هزار باشگاه، 2 هزار مربی، 10 هزار کمک مربی و بدنساز دارد. نتیجه آن چیزی حدود 200 هزار بازیکن می شود. 

وی اعتقاد دارد وضعیت توسعه ای بسکتبال ایران نیز باید با یک برنامه ریزی طی چند سال تغییر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار