آیت‌الله علم الهدی در درس تفسیر قرآن:

«مرگ بر آمریکا» نفرین نماد استکبار است، نه نفرین یک منطقه

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ریشه قرآنی «مرگ بر آمریکا»، آیه «تَبَّت یدا أبی لَهبٍ و تَب» است؛ این که اقلیمی را مورد نفرت قرار داده و علیه آن شعار درست کنند، اسلامی نیست، اما گاه اسم آن منطقه تبدیل به نمادی برای کفر، شرک و ضد ارزش می‌شود و نفرین بر آن موجب مشخص شدن راهبرد سیاسی برای مسلمانان خواهد شد.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، آیت الله سید احمد علم الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن خود که در مهدیه مشهد برگزار شد، به تفسیر مقدماتی سوره مبارکه «مسد» پرداخت و اظهار داشت: در بین مفسران و قدما، این سوره به اعتبار نخستین کلمه‌اش، به «تبت» معروف است اما اخیرا «مسد» نیز خوانده می‌شود که به اعتبار آخرین کلمه از این سوره مبارکه است.

وی در ادامه در تناسب سوره «تبت» با سوره های گذشته، اظهار کرد: ذات مقدس پروردگار در سوره نصر درباره سرنوشت مؤمنان، به اساس فتح و پیروزی در جریان فتح مکه، نصرت پروردگار و امداد غیبی نسبت به اسلام و مسلمانان در ارتباط با سیر حرکتی این مکتب، و جریان مقاومت، شکر و تسبیح پروردگار و مقاومت در جهت اصلاح خرابی ها و پوشش عیوب اشاره می فرماید. 

معارف پیامبر در بحران‌ها نیز رو به رشد بوده است

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که حرکت اسلام حرکتی متعالی و در جهت رشد و تعالی مسلمانان در پهنه یاری پروردگار است، افزود: با تحلیل حرکتی اسلام، از ظهور پیامبر اکرم(ص) تا به امروز می‌بینیم اسلام حتی در مواقعی که مسلمانان دچار بحران‌های اجتماعی شده بودند نیز به عنوان یک مکتب، در توسعه معارفش در سر بالایی رشد قرار داشته است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در دل همه مظالمی که دشمنان اسلام برای اولیای خدا به وجود آوردند، حرکت اسلام و عظمت آن در پهنه جهان رو به تعالی بوده است، نمونه آن در جریان کربلا است که مظالم زیادی به عترت پیامبر(ص) وارد کردند و در ظاهر فرزندان او را به بند اسارت کشیدند، اما در دل همین بحران معارف پیامبر توسعه پیدا کرد و گرایش به سمت اسلام صورت گرفت.

جسارت ابولهب، نقطه آغاز عداوت‌ها علیه پیامبر اکرم(ص) 

وی در تبیین شأن نزول این سوره مبارکه گفت: اکثر مفسران شأن نزول سوره تبت را نتیجه این جریان می‌دانند که وقتی پیامبر اکرم(ص) مأمور به دعوت علنی اسلام شد و با حضور در بالای کوه صفا و خواندن نام قبایل با فریاد، برای آنان از توحید و معاد سخن گفت و فرمود «قولوا لا اله إلا الله تفلحوا».

امام جمعه مشهد مقدس افزود: تا آن زمان موضع گیری خاصی در برابر پیامبر اکرم(ص) صورت نگرفته بود و عداوتی هم علیه ایشان نبود، اما به مجرد این فرمایش شان، ابولهب به سمت ایشان سنگی پرتاب کرد و تقریبا این اتفاق نقطه آغاز برخورد با رسول الله(ص) بود که در پی آن سوره مبارکه «تبت» نازل شد.

آیت الله علم الهدی در ادامه «هویت شناسی ابولهب» و «شناخت فرهنگ سیاسی در جامعه دینی، بر اساس قرآن» را مباحث محوری در تفسیر این سوره مبارکه عنوان و خاطرنشان کرد: لهب به معنای پاره آتش است و ابولهب که عموی پیامبر بود، به این علت به «ابولهب» نامیده شده بود که فرزندی به نام لهب داشت که در شرارت معروف بود؛ در برخی تفاسیر نیز شباهت چهره او به شعله‌های آتش دلیل نامگذاری وی به ابولهب عنوان شده است.

وی یادآور شد: همسر ابولهب «ام جمیل»، خواهر ابوسفیان بود که محرک تمام عداوت های ابولهب علیه پیامبر (ص) بود؛ امیرمؤمنان، علی(ع) در یکی از نامه های خود خطاب به معاویه می فرماید «مِنّا خَیْرُ نِساءِ الْعالَمینَ وَ مِنْکُمْ حَمّالَهُ الْحَطَـبِ»، یعنی خانمی که از تبار ماست، بهترین زنان است و زنی که از تبار شماست در قرآن «حماله الحطب» نام گرفته است.

تابو شکنی ابولهب او را به نماد شرک و کفر تبدیل کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از تفسیر خود اظهار داشت: نکته ای که بسیار در این سوره مورد توجه است، این می‌باشد که ما فرهنگ برخورد قرآن در عرصه های سیاسی اجتماعی را بدانیم؛ آیا فرهنگ کینه، انتقام، خشونت و دشنام است، یا فرهنگ محبت، رأفت، تحبیب قلوب و خوش اخلاقی؟ قرآنی که می فرماید به مشرکان و منکران قرآن دشنام ندهید، چرا در این آیه به دشمن پیامبر(ص) مرگ می فرستد؟

 آیت الله علم الهدی در پاسخ به این شبهه گفت: اسلام دین خشونت، انتقام و نفرین نیست چرا که اگر بنا بر این بود، پیامبر(ص) پس از فتح مکه از مشرکانی که در طی 13 سال اقامت ایشان در مکه به حضرت اهانت می کردند، انتقام می گرفت.

وی تأکید کرد: بسیاری از دشمنان پیامبر(ص) به مراتب بدتر از ابولهب بودند و او در حدی که قرآن به او مستقیما اشاره کند نیست، اما چون ابولهب که هیچ سابقه کینه قبیله‌ای نیز نداشت و از خون پیامبر(ص) بود، در عداوت و دشمنی علیه ایشان پیش قدم شد و با پرتاب سنگ به سمت ایشان تابوشکنی کرد، نماد شرک و استکبار شد و به عنوان یک نماد مورد لعن و نفرین قرار گرفت. 

«مرگ بر آمریکا» نفرین نماد استکبار است، نه نفرین یک منطقه

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: امروز هم در مسائل و مباحث سیاسی همین مسأله را داریم؛ برخی که خیلی ژست دموکراتیک گرفته اند و می خواهند خوش اخلاق جلوه کنند، می گویند چرا باید «مرگ بر آمریکا» بگوییم و به اقلیمی در یک گوشه دنیا که وطن عده ای از انسان هاست و نعمت های خداوند بر آن نازل شده است، به خاطر مستکبر بودن حکام شان دشنام دهیم؟ مگر فرهنگ دین دشنام است؟

وی خاطر نشان کرد: ریشه قرآنی «مرگ بر آمریکا»، همین آیه «تَبَّت یدا أبی لَهبٍ و تَب» است؛ این که اقلیمی را مورد نفرت قرار داده و علیه آن شعار درست کنند، اسلامی نیست، اما گاه اسم آن منطقه تبدیل به نمادی برای کفر، شرک و ضد ارزش می شود و نفرین بر آن موجب مشخص شدن راهبرد سیاسی برای مسلمانان خواهد شد؛ این شعار، وسیله و ابزاری است که در دل مسلمانان نمادی از نفرت و تبری از هر جریان کفر، شرک و استکبار به وجود می آورد، از این رو «مرگ بر آمریکا» نفرین بر نماد استکبار است، نه به اقلیمی که عده ای به آن علاقه مندند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار