معاون وزير راه و شهرسازی گفت: بافت‌های فرسوده فرصتی برای توسعه شهری است و از سازمان‌های متولی از جمله ميراث فرهنگی برای احياء و حفظ اين محدوده‌ها حمايت می‌کنيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي؛ محمدسعيد ايزدي اظهار داشت: در کلان شهرها محدوده هايي مانند زندان، پادگان و کارخانه به نام اراضي قهوه اي وجود دارد که بازسازي و بهسازي آنها مي تواند به زندگي شهري و ارائه خدمات به شهروندان رونق دهد.

مديرعامل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران افزود: بافت هاي فرسوده شهري شامل سه بخش مراکز تاريخي و اصلي به نام بافت هاي تاريخي، حاشيه نشين و گونه سوم سکونتگاه هاي غيررسمي است که ساخت و ساز آن کيفيت ندارد و به آن بافت هاي پيراموني و مياني گفته مي شود.

به گفته وي، در بافت هاي فرسوده با سه معضل فقر شهري، پايين بودن سطح ايمني و بحران هويت روبرو هستيم که براي برون رفت از اين وضع بايد دو مسير درمان و پيشگيري از تخريب را دنبال کرد.

معاون وزير راه و شهرسازي به سياست هاي مندرج در سند ملي بازآفريني نيز اشاره کرد و افزود: از مهمترين سياست هاي سند ملي ؛ برنامه هاي پيشگيرانه است.

ايزدي گفت: سند ملي بازآفريني ابعاد گسترده دارد که همراهي وزارت راه و شهرسازي با ديگر دستگاه ها از طريق ايجاد شبکه همراه از مهمترين بخش هاي آن است.

وي تاکيد کرد : رسيدگي به تمام ابعاد مناطق و محدوده هاي فرسوده و تاريخي از عهده يک دستگاه ساخته نيست و ضروري است تمام دستگاه هاي متولي همکاري کنند.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه عمده ساکنان اين مناطق و محدوده ها، اقشار کم درآمد و دهک هاي پايين جامعه هستند، گفت: وزارت راه و شهرسازي، بهسازي و نوسازي اين مناطق و محدوده ها را با توانمندسازي ساکنان آن از طريق آموزش مهارت هاي فني و حرفه اي آغاز کرده است.

ايزدي افزود: با توجه به ابعاد اجتماعي، اقتصادي محدوده ها و ظرفيت سازي در مناطق مي توان از مشارکت مردم براي حفظ و احياي آن بهره برد.

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: در طرح جامع مسکن نيز استفاده از ظرفيت هاي درون بافت هاي تاريخي و فرسوده با اعطاي تسهيلات اولويت دارد.

وي، تفکيک بافت فرسوده را از بافت تاريخي نکته مهم ديگر در سند بازآفريني بيان کرد و گفت: اگرچه اين مناطق در کالبد و فقر شهري مشترک است اما برخي از مناطق را نمي توان بافت فرسوده تلقي کرد و براي هريک از اين بخش ها با تصميم مشترک و اولويت بندي ستاد بايد سند مجزا تعريف کرد.

ايزدي به نقش محوري شهرداري ها در بهسازي و نوسازي شهري اشاره کرد و گفت: براي پررنگ تر شدن نقش شهرداري ها در اجراي اين پروژه ها در اين ستاد گفتگو شود.

ايزدي افزود: در اين سند بر تهيه طرح هاي توسعه شهري با مشارکت اهالي و نظر مديريت شهري تاکيد شده است تا همراهي مردم را در حفظ و احياي بافت ها داشته باشيم.

وي همچنين بر فراهم شدن فرصت حضور بخش خصوصي در برنامه هاي توسعه شهري تاکيد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار