ساجدی در پایان با اشاره به وقایع اخیر دولت سعودی گفت: کودتای بسیار بزرگی در عربستان تحت تاثیر جابه‌جایی قدرت، شورش‌های احتمالی و موج بیداری اسلامی در حال وقوع است و عربستان ناگزیر به پذیرش تغییر و تحولات اساسی دردولت سعودی است.

«محمد ساجدی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درباره موضع جامعه جهانی نسبت به وقایع یمن و حوثی‌ها اظهارداشت: حمله عربستان به یمن و سکوت جامعه بین‌المللی را از سه منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد، خیزش مردم یمن به خاطر بحث بیداری اسلامی است که غربی‌ها از این موج بیداری سودی نمی‌برند.

وی ادامه داد: عربستان از یمن به عنوان حیات خلوت خودش استفاده می‌کند و هرگز اجازه نمی‌دهد که مردم این کشور همچون مردم تونس، مصر، لیبی و... به جمع دنباله‌روهای موج بیداری اسلامی بپیوندند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به 8 سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، اضهارداشت:  همانطور که عراقی‌ها با حمله به ایران نتوانستند سیاست‌های خود را اعمال کنند و به کشورمان مسلط شوند، قطعا عربستان هم نمی‌تواند بر یمن مسلط شود؛ بنابراین عربستان با شکست مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: اعراب مرتجع همچون حکومت آل سعود از عاقبت کار خود می‌ترسند، چرا که اگر یمن پیروز شود که خواهد شد به صورت دومینو برای کشورهای دیگر هم اتفاق خواهد افتاد؛ چنانکه در بحرین و امارات به وقوع پیوست.

ساجدی در ادامه گفت: نکته دیگر فروش سلاح است که طی دو سال پیش در عربستان 123 میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری شده تا به امروز در جنگ‌های مختلف به کار گرفته شده است، ضمن این که دولت سعودی از این که کشور دیگری به جمع گروه مقاومت اضافه شود، رضایت ندارد.

وی با اشاره به این که مردم یمن در ادامه موج بیداری اسلامی حاکم بر منطقه حرکت می‌کنند، اظهارداشت:  در حال حاضر سوریه، عراق، لبنان، یمن جزو متحدان ایران هستند و آن‌ها چه بخواهند چه نخواهند این اتفاق خواهد افتاد بنابراین مجموعه این عوامل باعث می‌شود عربستان مقاومت کند، هر چند مقاومت آن‌ها راه به جایی نخواهد برد.

ساجدی در پاسخ به سوالی مبنی بر تبدیل حوثی‌ها از یک حزب به یک دولت گفت: احتمال غریب به یقین همین طور خواهد بود، حوثی‌ها پیش از این گروهی بودند که حاضر بودند درصد کوچکی از کزسی‌های سیاسی را در دولت علی عبدالله صالح داشته باشند، اما امروز در حال تبدیل به یک دولت مستقلند و جالب این که ارتش یمن که به ریاست پسر علی عبدالله مالک بود از مقاومت شیعیان حمایت می‌کند این یعنی این که عربستان در مقابل یک ملت قرار گرفته است.

کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: نکته جالب‌تر اینجاست که گروه‌های القاعده و داعش که در حال نفوذ بودند موقعیت خودشان را در حال از دست دادن می‌بینند و عربستان ناخواسته به دولتی کمک کرده که با آن‌ها موافق نبوده است و جامعه جهانی چه بخواهد چه نخواهد حوثی‌ها در شرایطی قرار گرفته‌اند که باید به رسمیت شناخته شوند؛ چرا که مناطق استراتژیک مثل خلیج باب المندب و تنگه آب‌های بین‌المللی هم در اختیار آن‌هاست.

ساجدی در پایان با اشاره به وقایع اخیر دولت سعودی خاطرنشان کرد: کودتای بسیار بزرگی در عربستان تحت تاثیر جابه‌جایی قدرت، شورش‌های احتمالی و موج بیداری اسلامی در حال وقوع است و عربستان ناگزیر به پذیرش تغییر و تحولات اساسی دردولت سعودی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار