رستمیان گفت:سالانه قاچاق 7 میلیارد دلاری صادرات داریم بدین معنی که صادر کنندگان در زمان خروج حق و حقوق مربوطه را نمی‌پردازند و در این حوزه دومین محصول خروجی قاچاق دارو است.

عبدالرحمان رستمیان، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دومین محصولی که بصورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، دارو است، متاسفانه بیش از آمار و استانداردهایی که برای هر کشوری وجود دارد، در ایران قاچاق بصورت واردات یا صادرات انجام می‌گیرد. 

وی گفت: تعریف علمی قاچاق واردات یا صادرات برای هر محصولی در کشورها، 1 تا 5 درصد است از کل تراز واردات غیر نفتی که 52  میلیارد دلار در سال 93 بود، 48 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بوده است رقمی بالغ بر 25 میلیارد دلار آن قاچاق است و این میزان تعریف شده نیست.

رستمیان افزود: نظارت ها در حوزه قاچاق محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی و بطور کلی کالاهای مرتبط با سلامت مردم بسیار کم است، البته ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم تلاش‌های زیادی برای افزایش نظارتها جهت جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق در کشور انجام دادیم که البته تا کنون به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم. 

رستمیان در پایان خاطر نشان کرد: سهم قاچاق واردات در کشور 15 میلیارد تومان است.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: قاچاق ، صادرات ، دارو ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار