افزایش نرخ رشد بانک ها در سال های اخیر از جمله عواملی است که موجب شده عده‌ی زیادی به فکر تاسیس موسسه مالی اعتباری و در سطح گسترده تر به فکر راه اندازی یک بانک باشند.

گردشی در بانک گردشگری/ حکایت بانک‌هایی که با اسم خود سنخیتی ندارند
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ افزایش نرخ رشد بانک ها در سال های اخیر از جمله عواملی است که موجب شده عده‌ی زیادی به فکر تاسیس موسسه مالی اعتباری و در سطح گسترده تر به فکر راه اندازی یک بانک باشند.

تاسیس موسسه پولی یا بانک، تابع تحولات و فعالیت هایی است که در اقتصاد رخ می دهد به گونه‌ای که در ابتدا شخصی یا نهادی به دنبال تاسیس موسسه پولی یا بانک نمی‌رود مگر این که، عده ای بخواهند فعالیت‌‏هایی را در اقتصاد آغاز کنند و یا فعالیت‎های جاری گسترش پیدا کند و آن فعالیت‎ها نیز نیاز به پول داشته باشند و در نتیجه لازم باشد برای تامین منابع مورد نیاز نهادهایی از مقوله بانک تاسیس شوند. 
 
در همین راستا در سال‎های اخیر بانک‎های تخصصی که نشانگر یک صنف یا سازمانی خاص هستند، به میزان چشمگیری افزایش یافته،
اما این که کدام یک توانسته‌اند به اهداف مورد نظر در ابتدای تاسیس و اساسنامه خود دست یابند نکته ای قابل تامل است.
 
به عنوان مثال می‌توان به بانک گردشگری اشاره داشت، بانکی که به پشتوانه برخی افراد و با اخذ مجوزی پرسروصدا و شاید دارای ابهام، طی مراسمی باشکوه تاسیس شد. 

این بانک طی مدت فعالیت خود توانسته اقدامات و فعالیت های مثبتی در عرصه بانکداری انجام دهد و سرمایه مردم را جذب و در فعالیت هایی از جمله افتتاح هتل های فرودگاهی، خدمات نوین بانکی ویژه گردشگری و قس علی هذا استفاده کند.
 
اما توجه به اینگونه اقدامات موجب بی توجهی و غفلت از سایر اقدامات این بانک نمی‎شود زیرا این بانک با جذب سپرده‌های مشتری‌های خود به جای هدایت آن‌ها به سمت تسهیلات و ارائه منابع مالی به واحدهای تولید و عمرانی، با استفاده از این سپرده‌ها و سرمایه گذاری آن‌ها در فعالیت‌های تجاری، فرآورده‌های نفتی و پالایشگاهی به نوعی رسالت بانکداری را زیر سوال برده است.  

بانک گردشگری به دلیل تمرکز بر فعالیت‌های تجاری نتوانسته به خوبی به نیاز مشتریان خود پاسخ دهد به گونه‌ که طی حدود 5 سال فعالیت خود طبق بررسی ها تنها دارای 50 شعبه در کل کشور است اما به گفته این بانک تعداد شعب به 80 شعبه افزایش یافته است، که این به نوبه‌ی خود نشانگر ضعف یا بی اهمیتی این بانک به فعالیت های روال بانکداری است.

به همین دلیل با توجه به تعداد اندک شعب این بانک، بیشتر اقدامات به صورت مجازی است که این خود با توجه به افزایش روزافزون خطرات سایبری توجه و امنیت بسیار بالایی را طلب می کند . 

براساس این گزارش؛ اصلی ترین وظیفه بانک، واسطه گری وجوه است و به نوعی انتقال سپرده ها در قالب تسهیلات به متقاضیان اما اینگونه بانک ها با فعالیت های تجاری خود، موجب زیان سیستم بانکی هستند و حتی در کار سایر بانک ها نیز خلل ایجاد می کنند.

لازم به ذکر است؛ شرایط سایر بانک‌های خصوصی هم چندان چنگی به دل نمی‌زند و هریک به گونه‌ای باعث ضربه به سیستم بانکی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، گردشگری ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار