کارشناس اقتصادی گفت: دولت و مجلس الویت خود را در استفاده از درآمدهای مالیاتی برای تامین کسری بودجه قرار دادند.

محمدحسین فاتحی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: در بحث اعتماد سازی مالیاتی موضوعات مختلف مطرح می‌شود. اولین و مهم‌ترین نکته مهم نیز عدالت در نحوه‌ی دریافت و پرداخت مالیات است.

وی افزود: عدالت افقی و عدالت عمودی از مهم ترین ارکان سیستم مالیاتی است. در عدالت افقی کسانی که در یک سطح درآمدی هستند متناسب با یکدیگر مالیات را پرداخت می‌کنند و درعدالت عمودی کسانی که سطوح مختلف درآمدی دارند باید مالیات‌های متفاوت پرداخت کنند که متاسفانه در حال حاضر سیستم عدالت عمودی در کشور وجود ندارد و کسانی که در سطح بالای درآمدی قرار دارند به طرق مختلف اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند.

فاتحی ادامه داد: نکته‌ی مهم دیگر در مبحث اعتمادسازی آن است که پرداخت‌هایی که صورت می‌گیرد در کجا هزینه می شود و می‌توان مشاهده کرد.

وی‌ افزود: پرداخت‌های مالیاتی عمدتا باید صرف برقراری امنیت، شرایط بهداشتی بهتر، آموزش ارزان و آسان شود ولی متاسفانه با کمی تفکر می‌توان دریافت چنین اقداماتی در حال حاضر مشاهده نمی‌شود و در آموزش و نظم اجتماعی بازگشت مالیات وجود ندارد.

فاتحی گفت: در برخی حالات افرادی که مالیات بیشتر پرداخت می‌کنند کمتر از امکانات عمومی مالیات استفاده می‌کنند. در حال حاضر رغبت افراد برای پرداخت مالیات بسیار پایین است چون بازخورد مناسبی دریافت نمی‌کنند.

این کارشناس ادامه داد: متاسفانه در تصمیم گیری در خصوص مالیات کمتر به عامل کشش پذیری، آستانه‌‌ی مالیاتی مردم و یا تاثیر آن بر کسب و کار توجه شده است.

وی تصریح کرد: در این موارد دولت و مجلس الویت خود را در تامین کسری بودجه قرار دارند و سعی می‌کنند نقصانی که از محل نفت به وجود آمده را جبران کنند.

فاتحی در پایان گفت: با مطالعه در تاریخ درآمدهای دولت دریافت می‌شود که هر زمان دولت در وضعیت نفت عملکرد مطلوب را نداشته است و از امتیاز مالیات استفاده کند و به آن به عنوان عاملی در آمد نگاه نکرده و فقط از نظر تامین کسری بودجه استفاده نشده  است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مالیات ، صنعت ، اقتصاد ، توسعه ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
alish52
۱۶:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
کارمندان دولت ....
همیشه بیشترین مالیات راداده و کمترین تسهیلات را دریافت میکنند. ...
آخرین اخبار