کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید تلاش کند درآمدهای حاصل از فروش نفت صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی شود.

درآمدهای نفتی باید صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی شود/ لزوم اجرای طرح جامع مالیاتیشاهین شایان‌آرانی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: اجرای طرح جامع مالیاتی که در صورتی که جایگزین درآمدهای نفتی شود و چه جایگزین نشود واجب و لازم است.

وی افزود: توجیه اجرای طرح جامع مالیاتی را نباید به بحث رهایی از اسارت درآمدهای نفتی متصل کرد.

شایان آرانی افزود: بهتر است از زاویه دیگر به این موضوع نگاه شود. در کشور دولت و حاکمیت هزینه‌های بسیاری را انجام می‌دهند پس باید منبع درآمدی برای دولت در نظر گرفته شود که بتوان این هزینه‌ها را پوشش بدهد؛ این اصلی بسیار مهم در موضوع مالیه عمومی می‌باشد که دولت‌ها برای تامین تمامی هزینه‌ها از منابع مالی عمومی که اصلی‌ترین آن منابع مالیاتی می‌باشد استفاده کنند.

وی گفت: پس اجرای طرح جامع مالیاتی به بهترین نحو ضروری است و هر کسی که درآمد کسب می‌کند باید نسبت به میزان درآمدش سهم‌الشرکه را پرداخت کند. همچنین نظام مالیاتی باید به طور جامع و کامل تمامی مکانیزم‌های لازم را اعمال کند و به بهترین شکل دریافت مالیات را انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: بخشی از درآمدهای مالیاتی می‌تواند جایگزین مناسب درآمدهای نفتی باشد ولی باید توجه داشت تمامی درآمدهای نفتی را نمی‌توان با منابع مالیاتی پوشش داد.

شایان‌آرانی افزود: دولت باید تلاش کند نفت را که ثروت ملی است به صورت خام نفروشد و درآمدهای نفتی را صرف هزینه‌های جاری نکند. بهتر است درآمد حاصل از فروش نفت صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی شود و فضاها و گستره‌هایی ایجاد شود که در‌ آینده ماندگار بماند ولی متاسفانه در حال حاضر اغلب درآمدهای نفت صرف هزینه‌های جاری می‌شود که موجب بروز مشکلاتی از جمله تورم می‌گردد.
 
کارشناس اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مالیات طبق طرحی جامع اجرا شود و هزینه‌ها افزایش پیدا کند، نمی‌تواند موفق حاصل شود بلکه باید هزینه‌ها نیز کاهش یابد و درآمدهای مالیاتی عادلانه جمع‌آوری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۳:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
دولت بايدبدهى داخلى وخارجى رابدهدورتبه اعتبارى ايران راافزايش دهدهمچنين درصادرات كالاى غيرنفتى كه ازمنابع دولتى تهيه شده كوشاباشدودرآمدحاصله راپس اندازداخلى كندوخرج امورمهم ترازبخش ورزش كند
آخرین اخبار