علی اکبر وحدتی گفت: کوشک باغ علی‌آباد مربوط به دوره قاجار بوده که در مساحتی بالغ بر 9 هکتار بنا شده است که در شمال شهر بجنورد و در حاشیه روستای علی آباد قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خراسان شمالی، و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، علی اکبر وحدتی بیان داشت: کوشک باغ علی‌آباد در شمال شهر بجنورد و در حاشیه روستای علی آباد قرار دارد که این باغ تاریخی مربوط دوره قاجاریه با 9 هکتار مساحت تأسیس شده است.

علی اکبر وحدتی با بیان اینکه، به دلیل ناهماهنگی بین مالکین و توافق نداشتن در حفظ این باغ تاریخی صدمات زیادی به این بنای تاریخی وارد شده است و بخشی از تقسیم‌بندی‌های باغ از بین رفته است، افزود: درختان کوشک مرکزی شمالی- جنوبی باغ هنوز حفظ شده و به خوبی قابل تشخیص است.

وی تصریح کرد: بنای کوشک در محورهای اصلی باغ قرار دارد که از مصالح خشت و گل تاسیس گردیده و طرح کلی این بنا شامل یک حوضخانه با سقف گنبدی در مرکز بنا، دو اتاق در شرق و غرب قرار گرفته است و همچنین در محل سقف طبقه همکف ایجاد گردیده و کل بدنه خارجی با گچ‌بریهای مستطیل ساخته شده است.

علی اکبر وحدتی بیان داشت: مرمت و احیای باغ علی آباد در سال 1387 انجام شده و بعد از آن در دو نوبت در سالهای 1388و 1389  با اعتباری بالغ بر 550 میلیون ریال بازسازی شده است و در سال 94 هم بین مالکین توافق شده که مرمت فضاهای داخلی، تزئینات گنبد خانه انجام شود.

وی خاطر نشان کرد:  این بنای تاریخی بیش از 150 سال قدمت تاریخی دارد و ناصرالدین شاه قاجار نام آن را بنای سهام‌الدوله(سردار مفخم) نامیده و باغی زیبا با کلاه فرنگی وصف نموده است، که این اثر تاریخی در سال 1380 با شماره 4953 به ثبت ملی کشور رسیده است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.