معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز شناسایی مخاطرات سبد مواد غذایی و برطرف کردن آنها را در راس برنامه‌های این معاونت عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دکتر بهزاد شریف مخمل زاده  اظهار داشت : مخاطرات زیادی در هر گروه از مواد سبد اصلی غذایی شامل نان، لبنیات، گوشت، میوه، فرآورده های کشاورزی و آب آشامیدنی وجود دارد.

وی افزود: در نان مخاطراتی همچون تهیه گندم، آرد، نحوه انبار کردن، آسیاب کردن و نحوه صحیح به عمل آوری نان وجود دارد که باید برای حفظ سلامتی هر چه بیشتر مردم مورد توجه قرار گیرد.

مخمل زاده تصریح کرد: در حوزه شیر، آرد و گوشت مخاطرات شناسایی و تکلیف دستگاه‌ها برای رفع مخاطرات نیز مشخص شده است. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی باید در زمینه سلامت محصولات کشاورزی ورود کنند.

مخمل زاده گفت: از تیر پارسال، سازمان غذا و دارو موظف شد هفت محصول از جمله کاهو، سیب زمینی و گوجه فرنگی را از نظر شش نوع سم مورد بررسی قرار داده و با استانداردها مقایسه کند که نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به لزوم راه اندازی چند آزمایشگاه تخصصی در خوزستان اضافه کرد: برای انجام آزمایش‌های بافت شناسی بر روی فرآورده‌هایی مانند سوسیس و کالباس باید هزینه زیادی را متقبل شویم چون فقط یک آزمایشگاه بافت شناسی غذا در کشور داریم.

مخمل زاده ادامه داد: راه اندازی یک آزمایشگاه تشخیص سلامت گوشت نیز در خوزستان ضروری است تا مرغ و گوشت از نظر هورمون و آنتی بیوتیک بررسی،و مردم به راحتی و با اطمینان این گونه مواد غذایی را مصرف کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به محموله‌های برنج، گفت: از تمامی این محموله‌ها نمونه برداری، و آزمون سلامت بر روی آنها انجام می‌شود که در صورت رعایت نشدن استانداردها اجازه ترخیص داده نخواهد شد.

مخمل زاده افزود: کارشناسان برای کنترل برنج غیر ایرانی، به کشورهایی همانند هند و پاکستان سفر کرده و از خاک آنها نمونه گرفته و از نظر نبود آلاینده‌ها کنترل می‌کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه امنیت غذایی به معنای دسترسی مردم به غذای با قیمت مناسب در هر زمان و مکان می‌باشد ادامه داد: از آنجا که هزینه تولید غذا در خوزستان بالاست در نتیجه خوزستان یک استان ناامن غذایی به شمار می‌رود.

این مقام مسوول افزود: اقتصاد غذا در خوزستان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و معاونت برنامه ریزی و سازمان صنعت و معدن باید در این زمینه ورود کنند. 

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.