مبارزه با بیماری‌های واگير دامی و مشترک بين انسان و دام یکی از مأموريت‌های مهم در حیطه وظایف دامپزشکی است.

مبارزه با بیماری های مشترک و واگیر دامیبه گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران یزد دکتر محمد عبدالحسین زاده گفت: مبارزه با بیماری‌های واگير دامی و مشترک بين انسان و دام یکی از مأموريت‌های مهم در حیطه وظایف دامپزشکی می‌باشد.

اين مهم از طريق واکسیناسیون دام و طیور بر علیه انواع بیماری‌ها، تست و خونگیری و انجام آزمایش و شناسايي دام‌های رآكتور و مثبت و حذف آنها از جمعيت دامی صورت مي‌گيرد.

رییس اداره بررسی‌ها و آموزش اداره کل دامپزشکی استان یزد در ادامه افزود: پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک قابل انتقال از دام به انسان مانند: سل، تب مالت، سیاه زخم، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، کیست هیداتید و انواع انگل‌های داخلی و خارجی از جمله مهمترین موارد مبارزه با بیماری‌های مشترک می باشد.

وي گفت: دامپزشکی به عنوان خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک و واگیر دامی، اقدام به اجرای طرح‌های تست و کشتار، واکسیناسیون دام‌ها، سم پاشی اماکن دامی، در اختیار گذاشتن آموزش‌‌های لازم برای دامداران و سایر آحاد جامعه در قالب بروشور، پوستر و کلاس‌های آموزش تخصصی می‌نماید.

همچنین این ارگان در همکاری با سایر دستگاه‌های ذی ربط از جمله دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، صدا و سیما و آموزش و پرورش با بهره گیری از پتانسیل‌های آموزشی و عملیاتی متقابل، در ارتقاء سطح فرهنگ بهداشتی جامعه به منظور دستیابی به جامعه‌ای پاک از بیماری‌های مشترک می‌کوشد.

رییس اداره بررسی‌ها و آموزش اداره کل دامپزشکی استان افزود: در همین راستا طی سال جاری تعداد 5516 نوبت از مراكز پرورش دام بازديد بعمل آمد.

در همين مدت 2179266 نوبت سر واکسیناسیون بر عليه بيماری‌های مشترك و واگيردار دامی در استان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: طي 2319 نوبت عمليات تشخيصي تعداد 28735 راس دام تحت تست‌های تشخیصی سل، بروسلوز و مشمشه قرار گرفتند.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: بیماری ، دام ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.