مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت در صورت دستیابی به توافق فراگیر درباره مسئله هسته ای ایران، آژانس از اختیارات بسیار بیشتری برای راستی آزمایی فعالیت های هسته ای این کشور برخوردار خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی‌بی‌اس، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با کاملا فالک مجری این شبکه گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابزارهای لازم برای اجرای بندهایی از رئوس مطالب چارچوب توافق هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک که مربوط به راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران توسط آژانس می شود برخوردار است. 

ما از رئوس اصلی مطالبی که در لوزان اعلام شد استقبال می کنیم و زمانی که توافق حاصل شد آماده نظارت و اجرای توافق فراگیر خواهیم بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی از کارشناسانی بسیار ورزیده  و نیز تجهیزات لازم برخوردار است و مسئله مهم این است که زمانی که توافق حاصل شد ما قادر به اجرای یک سازوکار قدرتمند راستی آزمایی موسوم به پروتکل الحاقی خواهیم بود. در پی اجرای این پروتکل الحاقی ما اعتماد بیشتری به ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران خواهیم داشت. اگر پروتکل الحاقی ایران اجرا شود. ایران باید جزییات بیشتری را اعلام کند و باید این جزییات را به هر سه ماه یک بار به روز رسانی کند و اگر آژانس هر گونه مورد عدم تطابق در این گزارش ها مشاهده کرد و مشکوک بود می تواند خواستار دسترسی به سایت های و مکان های مورد نظر خود شود. 

وی در پاسخ به سئوال مجری سی بی اس که پرسید آیا آژانس می تواند اعلام کند ایران فعالیت های هسته ای ایران در گذشته ابعاد نظامی نداشته است گفت پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است با این حال این پیشرفت محدود بوده است. ما در حال برطرف کردن دوازده مسئله مختلف هستیم و حل آنها درست مانند حل کردن یک پازل است. به این منظور همزمان باید کل تصویر را در نظر داشته باشیم و زمانی که درکی درست از کل تصویر داشته باشیم می توانیم ارزیابی خود را ارائه کنیم. وی گفت مذاکرات درباره حل و فصل این مسائل ادامه دارد و ما هنوز به پاسخ ها نرسیده ایم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار