کامیاب گفت: بحث سفته‌بازی متأسفانه در بازار در حال نهادینه شدن است و در سال گذشته مقررات لازم برای عملیات ارزی صرافی‌ها ابلاغ شد که خوشبختانه تأثیر بسزایی در عملیات بازار ارز داشت

یکی از دلایل ثبات بازار ارز، اعتماد مردم به دولت است/ سفته‌بازی تأثیر جدی بر بازار ارز کشور داردبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز اولین نشست بررسی رفتار نرخ ارز و سند چشم انداز آن در ماه های اخیر و پس از 9 تیر در محل پژوهشکده پولی و بانکی با حضور یحیی آل‌اسحاق عضو اتاق بازرگانی تهران، محمدمهدی بهکیش اقتصاددان، معتمدی مدیر عامل بانک اقتصاد نوین و غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی برگذار شد.

در همین راستا معتمدی در خصوص ثبات نسبی نرخ ارز طی چند ماه گذشته و پس از توافقات بین المللی گفت: خوشبختانه تقاضای هیجانی از بازار خارج شده و انتظارات افراد ریسک پذیر که با خرید ارز در دوره خاص سعی در کسب سود داشتند از بین رفته است و علاوه بر آن باتوجه به افزایش فروش نفت عرضه ارز افزایش یافته است و از نظر من خالص اعداد و ارقام بازار سرمایه رو به بهبودی است و در کنار آن سایر بازارها از جمله بازار پول فرصت‌های خوبی ایجاد شده است.

غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص ثبات در بازار نرخ ارز در چند ماه گذشته و با توجه به بیانیه صورت گرفته گفت: این عملکرد یکی از شاخصه‌های اصلی که موفقیت دولت را در بخش اقتصادی نشان می‌دهد و من معتقدم یکی از دلایل ثبات بازار ارز بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اعتماد مردم به عملکرد صحیح این دولت است و انتظارات مردم از دولت و توافقات بین‌المللی در ثبات بازار ارز تأثیر بسزایی داشته است.

وی در ادا مه افزود: اما نباید از این نکته غافل شویم که بیانیه لوزان یک توافق  کلی است که در عمل اتفاق خاصی صورت نگرفته است و اگر این بیانیه بر روی بازار ارز تأثیر بسزایی نداشت تنها به این دلیل است که در عمل اتفاق خاصی صورت نگرفته است.

همچنین به‌کیش در خصوص ثبات بازار ارز گفت: نرخ ارز را مبادلات بین المللی هر کشور تعیین می‌کند. اما در کشور ما نرخ ارز بر اساس دو پایه انتظارات و نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی شکل می‌گیرد و اما بعد از اتفاقات اخیر انتظار می رود که نرخ ارز کاهش یابد اما در دوره‌ای، رئیس کل مرکزی اعلام کرد: نرخ ارز از مبلغ خاصی کاهش نخواهد یافت که این  موضوع باعث کنترل انتظارات مردم شد و از کاهش هیجانی نرخ ارز جلوگیری شد.

وی، افزود: باید به این موضوعی توجه داشت 20 میلیارد دولار کالای قاچاق در کشور داریم که مطمئنا مقداری ارز از این طریق به کشور وارد می‌شود که در بازار ارز تاثیر جدی دارد و اگر ما بتوانیم منابع قاچاق را در کشور کنترل کنیم می‌توانیم تاثیر بسزایی در مدیریت بازار ارز داشته باشم و اینکه در آینده هر اتفاق سیاسی موجب کاهش نرخ ارز شود اتفاق کاملا خطرناکی است.

در ادامه آل اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این خصوص تصریح کرد: تصمیم گیری در خصوص عرضه و تقاضای ارز به برداشت عرضه کننده و تقاضا کننده از فضای موجود است علاوه بر این آنچه که مهم است، برداشت مسئولین و فعالین از موقعیت و فضای حاکم در زمانی خاص است.

وی، افزود: آنچه که در این جامعه جاری است اعتماد مدیران نظام بانکی کشور است، اما در مجموع دست اندرکاران بازار اقتصادی به مدیریت بانک مرکزی در حوزهِ ارز اعتماد نسبی دارند و نسبت به آینده خوش‌بین هستند.

انتظارات در حال حاضر مثبت است

معتمدی در خصوص کاهش اختلال در بازار ارز و عدم توافق مذاکرات بین المللی گفت: انتظارات در حال حاضر مثبت است ولی نباید از این موضوع غافل شویم امکان بروز اتفاقات به شکل دیگری وجود دارد و باید برای این موضوع برنامه مدونی داشته باشیم و از نظر من شرایط پس از توافق لوزان به گونه ای توسط بانک مرکزی مدیریت شد که نتیجه مثبتی را در بازار ایجاد کرد.

وی، افزود: توصیه‌ی من این است که مدیریت بازار ارز را به صورت یکسان اداره کنیم و اجازه دهیم نرخ متناسب با نیاز بازار حرکت کند و به سمت تک نرخی شدن برویم.

کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه کامیاب با بیان اینکه درآمد حاصل از صادرات نفت تنها منبع ورودی ارز به بازار نیست، گفت: در واقع یک رقیب بزگری در کشور به عنوان صادرات کالاهای غیرنفتی برای بانک مرکزی ایجاد شده که پاسخگوی نیازهای بازار است و با توجه به اینکه صادرکنندگان مجبور به هزینه درآمدهای ارزی خود در کشور هستند عرضه مناسبی در کشور صورت گرفته است و در حال حاضر صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی بزرگترین نقش را در اداره بازار ارز کشور دارند.

در ادامه این نشست کامیاب در خصوص اینکه نرخ سود ابزار مناسبی برای کنترل بازار ارز و تورم خواهد بود یا خیر؟ گفت: ارز مقوله‌ای نیست که در خلا باشد زیرا عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا نرخ ارز را تأمین کنند که از جمله این عوامل نرخ سود بانکی است.

وی افزود: قطعا سیاست‌های پولی و تعیین نرخ ارز در بازار ارز تأثیر بسزایی دارد به گونه‌ای که رفتار بازار بورس، رفتار مردم و ... بر بازار ارز تأثیر جدی دارد و هنر این است که بتوانیم تعادلی بین همه این مسائل ایجاد کنیم به عنوان مثال کشور روسیه در زمان بحران اوکراین با نصف شدن ارزش پولی این کشور روبرو شد که بانک مرکزی با فروش ارز و کنترل بازار و بررسی دوباره نرخ سود بانکی توانستند بازار را کنترل کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه سفته‌بازی تأثیر جدی بر بازار ارز کشور دارد، گفت: بحث سفته‌بازی متأسفانه در بازار در حال نهادینه شدن است و در سال گذشته مقررات لازم برای عملیات ارزی صرافی‌ها ابلاغ شد که خوشبختانه تأثیر بسزایی در عملیات بازار ارز داشت به گونه‌ای که برخی اقدامات دلالان این بازار مثل معاملات فردایی که نوعی معامله صوری است که صرفا برای این است که روند بازار گمراه شود و نرخ به دلخواه افراد تعیین شود.

وی افزود: اگر نرخ ارز با توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشورکاهش یابد، کسی مخالف آن نیست زیرا کاهش هیجانی در آن وجود ندارد ضمن اینکه باید توجه کرد با توافقات بین‌المللی شرایط متفاوتی رقم خواهد خورد اما در صورت عدم توافق شرایط متفاوت است و خوشبختانه پیش‌بینی‌های لازم در بانک مرکزی صورت گرفته است.

به‌کیش در ادامه‌ی ‌این نشست گفت: مدیرین انتظارات بسیار پیچیده‌ای ا‌ست زیرا عوامل متعددی در آن دخیل است و اگر بنا داریم به سمت خود کفایی حرکت کنیم مطمئنا اقتصاد بسته ای را پیش رو خواهیم داشت که کاهش واردات و صادرات را در پیش خواهد داشت.

بر همین اساس آل اسحاق در این خصوص گفت: با فرض اینکه توافق صورت نگیرد کار بانک مرکزی به مراتب راحت تر است زیرا توافق یک نظام جامعه مدیریتی می‌طلبد که اگر درست اجرا نشود می‌تواند مشکلاتی را در بر داشته باشد.

یکسان سازی نرخ ارز به این زودی قابل دسترس نیست

معتمدی در ادامه در خصوص تک نرخی شدن ترخ ارز اظهار داشت: من تصور می‌کنم نباید سیاست تک نرخی شدن ارز را رها میکردیم زیرا خروج بانک مرکزی از مدیریت بازار بانک ارز کشور واگذاری منابع ارزی به بازار آزاد عاقلانه نبود و اگر مدیریت در دست بانک مرکزی بود نوسانات به شکل این مدتی که گذشت صورت نمی‌گرفت  و من معتقدم نرخ ارز بایدبه صورت یک نظام مدیریتی شناور در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه در خصوص تک نرخی شدن نرخ ارز اظهار داشت: بانک مرکزی هم معتقد است باید نرخ ارز تک نرخی شود اما یکسان سازی عواملی می‌طلبد که صرفا منابع نیست اگرچه بانک مرکزی سعی در حرکت به این سمت دارد.

وی افزود: باید مقدماتی که در گذشته در این خصوص ایجاد شده مورد بازنگری قرار گیرد زیرا محدودیت‌های روابط بانکی وجود دارد که باید با قدم‌هایی محتاط و پرقدرت در این زمینه حرکت کنیم.

همچنین به‌کیش، در این خصوص تصریح کرد: از نظر من انتظارات در این خصوص به صورت سیستمی اداره نشده است و ما فاقد این سیستم هستیم زیرا مدیریت انتظارات و مدیرین ترخ ارز باید جهت دار باشد و نرخ ارز باید به گونه ای مدیریت شود که صادرات غیر نفتی بتواند در نرخ ارز تاثیر به سزایی داشته باشد.

آل اسحاق در پایان این نشست تاکید کرد: در خصوص یکسان سازی نرخ ارز باید همین روند فعلی پیش گرفته  شود اما این نکته قابل توجه است که این هدف به زودی قابل دسترسی نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، مرکزی ، ارز ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار