خريد حمايتي شيرخام تا تيرماه ادامه دارد

رئيس اتحاديه دامداران کشور گفت: طرح خريد حمايتي شيرخام تا پايان تيرماه ادامه دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،سعيد سلطاني با اشاره به اينکه قيمت خريد شير در طرح حمايتي براساس سه و نيم درصد چربي 1440 تومان در هر كيلوگرم است ، افزود : تا پايان سال گذشته 130 تن شيرخام از دامداران در استان هاي اصفهان ، قزوين، خراسان رضوي ، اذربايجان شرقي ، چهار محال و بختياري و تهران خريداري شد.

وي درباره علت تمديد طرح خريد حمايتي شيرخام گفت : قيمت تمام شده هر کيلوگرم شيرخام در دامداري 1520 تومان است که سال گذشته در ستاد تنظيم بازار با قيمت هر کيلو 1440 تومان تصويب شد اما حتي يک کيلوگرم شير هم با اين قيمت خريداري نشد و ميانگين قيمت خريد شير در سراسر کشور 1100 تومان بود.

سلطاني اظهار داشت : به همين علت طرح خريد حمايتي شيرخام به دستور وزيرجهادکشاورزي تا پايان تيرماه ادامه دارد.

رئيس اتحاديه دامداران کشور افزود: شيرخام خريداري شده در کارخانه ها ؛ فراوري و به شيرخشک تبديل مي شود اما تاکنون فقط 10 کارخانه در استان هاي اصفهان، قزوين، خراسان رضوي ، اذربايجان‌شرقي و چهار محال و بختياري با اتحاديه دامداران در طرح خريد حمايتي همکاري کرده اند.

سلطاني گفت : حدود 12 کارخانه فرآوري شير و توليد شيرخشک در کشور فعال است که 
در اين طرح مشارکت نکردند.

وي افزود : به نظر مي رسد اين کارخانه ها براي جلوگيري از افزايش قيمت شيرخام و خريد ان به قيمت هر کيلوگرم 1440 تومان ، در طرح همکاري نکردند تا تعادل قيمت را به نفع خودشان مديريت کنند.

رئيس اتحاديه دامداران کشور از اجراي طرح خريد کارخانه هاي غيرفعال توليد شيرخشک خبر داد و گفت: به پيشنهاد اتحاديه دامداران کشور قرار است 20 کارخانه توليد شيرخشک که در حال حاضر غير فعال هستند براي تکميل زنجيره توليد خريداري شوند.

سلطاني افزود : با تکميل زنجيره توليد، فرآوري و تبديل شيرخام به شيرخشک مي توان طرح خريد حمايتي شيرخام را به طور کامل اجرا و مازاد شير را براي جلوگيري از ضرر و زيان دامداران ، جمع آوري و پس از فرآوري صادر کرد.

وي گفت : با مساعدت وزارت جهادکشاورزي 5 کارخانه غيرفعال توليد شيرخام در استانهاي تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوي و قزوين خريداري مي شوند.

رئيس اتحاديه دامداران کشور افزود : چنانچه ديگر کارخانه ها در ديگر استانها همکاري کنند ، احتمال دارد تا پايان سال بيشتر از 5 کارخانه توليد و فرآوري شيرخشک خريداري شود.

سلطاني گفت: 10 هزار تن شيرخشک آماده صادرات است.

وي افزود: قرار بود  مصوبه سازمان مرکزي تعاون روستايي براي صادرات شيرخشک از طريق سامانه اين سازمان ابلاغ شود که در صورت ابلاغ ، شيرخشک به روسيه، چين، تاجيکستان، افغانستان، سوريه و عراق صادر مي شود.

رئيس اتحاديه دامداران کشور همچنين درباره ميزان واردات گوشت قرمز به کشور گفت: سال گذشته 60 هزار تن گوشت قرمز وارد شد درحاليکه 690 هزار راس گوسفند و دام زنده از کشور خارج و به برخي کشورها از جمله ترکيه قاچاق شد.

سلطاني افزود : بايد از خروج دام به صورت قاچاق جلوگيري شود.

وي درباره واردات گوشت بوفالو از  هند هم گفت: اتحاديه با واردات گوشت قرمز مخالف است.

رئيس اتحاديه دامداران کشور افزود: شنيده ها حاکي است با توجه به پيگيري هاي مجلس شوراي اسلامي و دستور وزير جهادکشاورزي گوشت بوفالو به کشور وارد نخواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
شیر 1500ی
تو منطقه ما هر کیلو شیر رو 600 تومان میخرن
این وسط فقط تولیدکننده و مصرف کننده ضرر میکنه
از شهرستانهای کرمانشاه
آخرین اخبار